به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، دفتر نمایندگی عسلویه پس از پیگیری های مکرر هیئت مدیره با حضور مسئولین ذیربط در این شهرستان مجدداً بازگشایی شد.

مهندس احمد زارعی ، رئیس سازمان در این خصوص بیان داشت: از جناب پاکدل بابت تدبیر وهمکاری که در راه اندازی این دفتر با ما داشته اند تشکر می نمایم. ایشان با درک شرایط استان و درک شرایط منطقه و حساسیت هایی که می بایست نسبت به ساخت و سازها داشته باشیم، با ما نهایت همکاری را داشته اند.

وی افزود: نگاه ما این است که شهر عسلویه در یک مقیاس کوچک نمی گنجد. این شهر در مقیاس ملی و فراملی جاگاه ویژه ای دارد. اما متاسفانه علیرغم اینکه باید با نگاهی کلان به این شهر توجه می شد در سال های گذشته ساختمان ها بدون رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی ساخته شدند. این موضوع یک مسئولیت وجدانی و شرعی است که می بایست مردم را راهنمایی نمود تا از یک چرخه اصولی در ساخت و ساز پیروی کرده و از امنیت جانی و مالی برخوردار باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: با شهروندان عسلویه که در مقیاس کوچک فعالیت دارند همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی با اشاره به مزیت های دیگر حضور نظام مهندسی در منطقه افزود: بازگشایی این دفتر باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد و اگر این ساخت و سازها به سمت نظام مهندسی هدایت شود، ما می توانیم ده ها و صدها نفر را در همین راستا تحت پوشش قرار دهیم.

وی از الکترونیکی شدن سیستم های اداری خبر داد و گفت: اتوماسیون های ما در زمینه های فنی و اداری – مالی فعال بوده و همه چیز هوشمند انجام خواهد شد و کارمند سازمان با حضور فیزیکی در این دفتر پاسخگوی ارباب رجوعان خواهد بود.

وی همچنین استفاده از مهندسین بومی را از اولیت های هیئت مدیره دانست و خاطرنشان ساخت: ما نگاه ویژه ای به استفاده از مهندسین بومی داریم که البته با توجه به استانی بودن پروانه ها، پیگیری هایی نیز در این خصوص از شورای مرکزی شده است که در هیئت مدیره نیز مصوب شده و تاکید می کنم که اولویت اصلی ما استفاده از مهندسین بومی است.

سپس پاکدل، شهردار محترم عسلویه بیان داشت: نظام مهندسی قبلاً در این شهرستان دایر بود اما مدتی با تعطیلی آن روبرو بودیم . این تعطیلی به دلیل پذیرش سخت این سازمان توسط مردم بود.

وی با تشکر از مهندس زارعی رئیس سازمان بابت پیگیری های مجدانه ایشان گفت: شورای شهر عسلویه وقتی پرونده هایی که موجب شکایات دادگاهی یا مرگ شده است را مورد بررسی قرار دادند و از بار مسئولیتی که می تواند از روی دوش شهرداری و شورا برداشته شود مطلع شدند، با ما همکاری نمودند. همچنین سازمان نظام مهندسی نیز با حسن نیت کامل با تخفیف به بومی های این شهرستان ها موافقت نمودند و این شهرداری نیز تعهداتی ویژه جهت همکاری در رعایت ضوابط داده است.

وی افزود: مردم باید توجیه شوند که نظام مهندسی لازمه ی ساخت و سازهاست و ما نیز بدون دستور نقشه هیچگونه کاری را انجام نخواهیم داد و از امروز کلیه ساخت و سازها را به نظام مهندسی ارجاع خواهیم داد.

وی همچنین نظام مهندسی را فراتر از تصور ، اشتغال زا دانست.

خواجه، رئیس شورای شهر عسلویه نیز آمادگی خود را در همکاری با سازمان اعلام نمود.

در ادامه، رحمانی معاون عمرانی فرماندار عسلویه گفت: امید است که امروز این دفتر نمایندگی با همکاری شهرداری و ارگان های ذیربط، موجب ترقی این شهرستان ها شود.

وی عنوان نمود: انتظار داریم شهرداری و شهروندان عسلویه و شوراهای شهر بحث فرهنگسازی برای مردم را پیگیری کنند. خیلی از پروژه های ساختمانی بدون نظارت نظام مهندسی بنا نهاده شده است و موجب حوادث دلخراش شده است. بحث مقاوم سازی ساختمان ها بحثی مهم است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

وی از کلیه ارگان های ذیربط خواستار این شد که کلیه اموری که مرتبط با نظام مهندسی است را به این دفتر ارجاع دهند.

سپس مرادی مدیرکل امور شهری استانداری بوشهر گفت: ما در کمیسیون ماده 100 به تخلفات ساختمانی واقف هستیم. و اگر ساختمانی زیر نظر نظام مهندسی و با دستور نقشه باشد و بر اجرای آن نظارت ده باشد، دارای اختلاف بسیار ناچیزی دراجرا و دستور نقشه خواهد بود. اما ساختمان های بدون نظارت، دارای موارد بسیار زیادی از تخلفات می باشد. امیدواریم با استقرار این دفتر، دیگر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر اصولی در این شهرستان نباشیم و امنیت مردم در اولویت قرار گیرد.

حیدری نماینده دفتر فنی استانداری بوشهر نیز از تلاش هیئت مدیره سازمان در راستای استقرار این دفتر تشکر کرد و خواستارگسترش رعایت ضوابط شهرسازی در تمام نقاط استان شد.

وی گفت: امروزه مردم رویکرد مدرنیته گرفته اند و موضوع سنتی کاری منسوخ شده است. نظارت بر ساختمان ها از واجبات است. زیرا بحث سرمایه گذاری است و مبلغی که در مقابل سرمایه گذاری ها از مالکان گرفته می شود بسیار ناچیز است. زیرا ایمن کردن ساختمان که محل ماوای انسان هاست بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ما بیشترین آسیب ها را در ساخت و سازهای سنتی می بینیم. در زلزله بم و حتی شنبه، ساختمانی که از شناژ معمولی و آرماتور در آن استفاده شده بود آسیب ندیده بود و بیشترین خسارات جانی و مالی در ساختمان های بدون نظارت دیده شد. لذا باید به این موضوع به عنوان منفعت و ارزش افزوده نگاه کرد .

وی بیان نمود: بدون شک در آینده استقرار نظام مهندسی و ساماندهی ساخت و ساز ها به عنوان پیامد خوبی در این شهرستان قابل مشاهده خواهد بود.

در پایان بخشدار عسلویه نیز از رعایت مقررات ملی ساختمان در این شهرستان ابراز خوشنودی نمود.