به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، جلسه ای با هیئت 4 نفره استان در راستای بررسی موارد مختلف مرتبط با ساخت و ساز استان در تاریخ 27 خردادماه سال جاری در محل سازمان نظام مهندسی و با حضور اعضای هیئت مدیره برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه مهندس احمد زارعی، رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی به مدعوین و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، هدف از برگزاری این جلسه را بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعاتی از قبیل اعمال ضرایب بر روی ظرفیت ها و تعداد کار خدمات مهندسی که توسط ناظران و طراحان انجام می گیرد و همچنین مطالعات ژئوتکنیک و نحوه تسری خدمات مهندسی به شهرهایی که تحت پوشش نیستند، بیان نمود.

وی از کمبود مهندس در مقاطع زمانی خاص یا شهرستان های خاص و یا رشته های خاص خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در بعضی از شهرستان ها با کمبود مهندسین رشته های مختلف مواجه هستیم احساس نیاز می شود که بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تغییراتی در ضرایب ظرفیت اشتغال و تعداد کار اعمال نماییم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با اشاره به مستندات قانونی اعمال ضرایب تعداد کار و ظرفیت اشتغال طراحی و نظارت عنوان نمود: در دو سال گذشته در همین راستا با هدف بهبود کیفیت ساختمان ها در وهله اول اولویت ویژه ای به مهندسین مقیم شهرستانها دادیم و در سال 94 مصوب نمودیم پس از پر شدن 30 درصد ظرفیت مهندسین بومی ، به مهندسین غیربومی کار ارجاع شود و امسال این مصوبه را به گونه ای اصلاح نمودیم که در وهله اول ظرفیت مهندسین بومی بطور کامل پر شود سپس کار به مهندسینی ارجاع شود که اولویت دوم خود را آن شهرستان انتخاب کرده اند.

مهندس زارعی با ارائه آمار مبسوطی از پراکندگی کارهای ارجاعی در سطح استان در سال های 94 و 95 ، متوسط کمبود ظرفیت در رشته های مختلف را بیان نمود و خاطرنشان کرد که جهت برنامه ریزی بهتر در ارجاع نظارت و طراحی نیاز به اعمال این ضرایب خواهیم داشت.

وی با تاکید بر نظر هیئت مدیره مبنی بر استفاده از مهندسان غیرشاغل در امر نظارت عنوان کرد: با استفاده از مهندسین غیر شاغل هم به اشتغال زایی در استان کمک شایانی خواهد شد و هم کمک موثری جهت ارتقاء کیفی ساختمان ها خواهد بود. وی با اشاره به مستندات قانونی گفت: قانون گذار این اختیار را به ما داده است که بتوانیم تا 50 درصد افزایش ظرفیت جهت مهندسین غیر شاغل اعمال نماییم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت نظارت ها اظهار داشت: مصوبات هیئت مدیره همواره در راستای دادن اولویت به مهندسان هر منطقه بوده و مسافت بین شهرستانها جهت تردد هرچه بهتر مهندسان ناظر در نظر گرفته شده است و علاوه بر این، کمیته نظارت شهرستانها را نیز فعال نمودیم.

سپس مهندس کرمپور، عضو هیئت مدیره سازمان به ارائه بسته پیشنهادی جهت انجام مطالعات ژئوتکنیک ساختمان های شهری به هیئت 4 نفره استان پرداخت.

وی گفت:مسائل ژئوتکنیکی یکی از بخش های حساس و تاثیرگذار در طرح یک ساختمان بشمار می رود. از آنجا که هر سازه بایستی بر روی یک بستر مورد اطمینان جای گیرد، نحوه و روش رسیدن به آگاهی از آن بستر می تواند نقش مهمی در طراحی سازه ساختمان داشته باشد.

وی افزود: با توجه به زلزله خیز بودن بسیاری از مناطق کشور، سعی شده است به معضلات و مشکلات ناشی از بستر ساختمان ها در خرابی ها و رسیدن به ایمنی بالاتر در ساختمان ها گام های ارزشمندی برداشته شود. خوشبختانه در استان بوشهر نیز در سال های اخیر اقدامات مهمی در خصوص انجام مطالعات ژئوتکنیک صورت گرفت که با توجه به وضعیت نامناسب خاک در بسیاری از نقاط،و بالا و پایین بودن سطح آب زیرزمینی ، این مسئله اجتناب ناپذیر است.

وی توضیحاتی نیز در خصوص پهنه بندی، الزامات ومحدودیت های آن، الزامات آئین نامه ای و اشاره به مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2800 و مروری بر مشکلات مشاهده شده در ساختمان ها به دلیل عدم توجه به مطالعات ژئوتکنیکی بصورت مصور، بررسی ریالی انجام این مطالعات و مقایسه نموداری آن با سایر هزینه های ساختمان و … ارائه نمود.

در پایان و با جمعبندی موارد مطروحه توسط مهندس باستی معاون امور عمرانی استاندار بر ارتقاء کیفیت نظارت پروژه های ساختمانی و همچنین اجرایی نمودن خدمات مهندسی در شهرهای عسلویه – دیر و دیلم تاکید گردید و مصوباتی مرتبط با مباحث جلسه به تایید اعضای هیئت چهار نفره رسید.