به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، مراسم نکوداشت روز معمار در 4 اردیبهشت مال سال جاری با حضور جمعی از معماران عضو سازمان و سخنرانی دکتر حسام الدین سراج مهندس معمار و دکترای پژوهش هنر، موسیقی دان و خواننده نامدار ایران زمین در دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم مهندس احمد زارعی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین و تبریک به مناسبت روز معمار، روز بزرگداشت سعدی و مبعث پیامبر اکرم (ص)، هدف از برگزاری این مراسم را استفاده از فرصت هایی برای اشتراک گذاری اندیشه ها، تامل و اندیشیدن به جایگاه واقعی سازمان و جایگاه فعلی آن دانست.

وی به مسئولیت پذیری جامعه مهندسی در مقابل مردم اشاره نمود و عنوان کرد: بحث حقوق شهروندی و دفاع از آن مبحثی است که همواره از آن صحبت شده است و انتظار می رود که مهندسین در جهت احقاق حقوق شهروندی در سال پیش رو موثر و تاثیرگذار بوده و به نقش و رسالت اصلی خود بیش از پیش بپردازند.

وی افزود: حاصل خدمات جامعه مهندسی، محصولی است به نام ساختمان که به استناد قوانین و ضوابط، یک ساختمان خوب و مطلوب می بایست دارای سه ویژگی باشد: 1- ایمنی   2- آسایش  3-صرفه اقتصادی به شرط تامین ایمنی و آسایش.

مهندس احمد زارعی اظهار داشت: رشته های معماری و شهرسازی در موضوع آسایش، نقش ویژه تری نسبت به دیگر رشته ها دارند. چون آسایش به حقوق همسایگان، حقوق عمومی و شهروندی برمیگردد و اینجاست که نقش معماران در ایفای این مسئولیت خطیر بسیار حائز اهمیت است.

وی از معماران بالاخص گروه تخصصی معماری سازمان خواستار بررسی وضعیت فعلی ساختمان های موجود در شهر و آسیب شناسی آنان و همچنین ارائه راهکارها و پیشنهاداتی در زمینه سیما و منظر شهری شد.

در ادامه این مراسم دکتر حسام الدین سراج به سخنرانی ارزشمندی در خصوص رابطه هنر و معماری و محیط زندگی افراد پرداخت.

دکتر حسام‌الدین سراج علاوه بر آن‌که خواننده‌ای توانمند در حوزه موسیقی سنتی است، سال‌هاست که در زمینه معماری نیز فعالیت داشته است. او معتقد است: به طور کلی سه نسبت داریم؛ نسبت هندسی، نسبت هارمونی و نسبت حسابی، که این نسبت‌ها هم در گام موسیقی، هم در معماری و هم در آناتومی بدن پرنده و حیوان و انسان به کار می‌رود.

وی در باب تطبیق زیبایی شناسی و معماری مطالبی را عنوان نمود و به مسائلی در خصوص هندسه، کلمه، عدد و رموز مکنون هستی اشاره کرد و گفت: با نگرش عمیق به اعداد و کلمات، به بینش جدیدی از هستی و جهان خواهیم رسید.

وی به بیان تناسب های موجود میان بخش‌های مختلف هنری و نیز آنالیز معماری به هندسه و موسیقی و ریاضی و نیز تطبیق نسبت‌های آنها با همدیگر پرداخت.

این هنرمند عرصه موسیقی در باب پیوند هنر و موسیقی و معماری گفت: اگر این نسبت‌های دیداری را در کنار فضاهای معماری به صورت نت‌های موسیقی بنویسیم و بنوازیم باید همان حس زیبایی شناسانه را احساس کنیم و اگر نسبت هایی که در معماری داریم را در موسیقی رعایت کنیم یک موسیقی و ملودی خوب خواهیم داشت.

سپس مهندس حیدریان به بیان سخنانی در خصوص معماری پرداخت و در پایان این مراسم به برندگان مسابقه معماری جوایزی اهدا گردید و از همکاری دانشکده هنر و معماری خلیج فارس با سازمان تقدیر بعمل آمد.