تاریخ: 13/2/89

شماره: 0021/ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر

با سلام

احتراماً پیرو نامه شماره 0016/ب س ن م مورخ 28/01/89 موضوع استخدام مشاور مالی به استحضار می رساند تا کنون پاسخی در رابطه با موضوع فوق دریافت نگردیده است. قابل ذکر است آن هیئت مدیره محترم نیاز به مشاور مالی تمام وقت ندارد. حضور مشاور مالی پاره وقت با ذکر شرح وظایف در مقاطعی که سازمان نیاز به مشاور مالی دارد (مانند مشاور حقوقی) با طی مراحل قانونی بلامانع است. مثلاً با وجود گذشت 45 روز از سال 1389 نه نیاز به مشاوره مالی داشته ایم و نه کسی تحت عنوان مشاور مالی در سازمان حضور یافته است. در پایان تقاضا می گردد دستور فرمائید نسبت به پاسخگویی به سؤال مطروحه در نامه فوق الذکر اقدامات لازم را بعمل آورند.

——————————

تاریخ: 13/2/89

شماره: 0022/ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر

با سلام

احتراماً پیرو نامه های شماره 287/ب س ن م مورخ 27/05/88 و شماره 354/ب س ن م مورخ 20/10/88 در خصوص جدول هزینه های کمیته رفاه در سال 1388 تا کنون پاسخی دریافت نگردیده است. آن هیئت مدیره محترم استحضار دارند که بدون بررسی برخی هزینه های درشت و قابل ملاحظه امکان حسابرسی و نهایتاً تأئید بیلان از سوی اینجانبان میسر نخواهد گردید. لذا شایسته است جهت بررسی و اظهار نظر در مورد بیلان سال 1388 و اطمینان بخشی از صحت و سلامت هزینه های کمیته رفاه در سال 1389 نسبت به ارسال جدول هزینه کرد بودجه آن کمیته محترم اقدامات لازم را بعمل آورند.

——————————

تاریخ: 19/2/89

شماره: 0023/ ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان

با سلام

با توجه به نزدیک شدن زمان پرداخت مالیات (تیرماه 1389) از جانب اعضاء محترم ، خواهشمند است نسبت به توافقات احتمالی فی ما بین سازمان و دارایی مساعدت لازم مبذول فرمائید. لازم به یادآوری می باشد ، در سالهای قبل این مراحل به روزهای پایانی تیرماه کشیده ، که باعث گله مندی همکاران عضو می گردد. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزاریم.

——————————

تاریخ: 19/2/89

شماره: 0024/ ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان

با سلام

احتراماً نظر به اینکه وفق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مسئله مجریان ذیصلاح بطور شفاف و روشن مطرح و تأکید گردیده ، ملاحظه می گردد که پس از گذشت چند سال از ابلاغ قانون مربوطه و اجرای آن در اکثر نقاط کشور هنوز در استان بوشهر به مرحله اجرا در نیامده است. در شرایطی که رکود پروسه ساخت و ساز (اعم از بخش خصوصی یا دولتی) معیشت سازندگان و چرخه صنعت ساخت و ساز را به بحران و بن بست کشانده ، از طرفی همین اندک ساخت و ساز نیز عرصه تاخت و تاز و جولانگاه افراد بدون تخصص و تجربه گردیده ، بی توجهی و عدم فعال سازی مجریان ذیصلاح (اعم از حقیقی یا حقوقی) جای بسی تعجب دارد. آن هیئت مدیره محترم استحضار دارند که سالانه تعداد زیادی به اعضاء این سازمان اضافه می گردند و این به معنی سنگین تر شدن بار تعهد و خدمات رسانی سازمان به اعضاء متبوع خود می باشد. با ملاحظه به گزارشهای کمیته محترم نظارت سازمان متوجه تنزل وضعیت کیفی ساخت و سازها خصوصاً در مقوله تعاونی ها خواهید شد. لذا با عنایت به صراحت قانون مجریان ذیصلاح و وضعیت نامناسب کیفیت اجرا همچنین لزوم بکارگیری افراد متخصص در امر اجرا ، شایسته است سریعاً مراتب فعال سازی موضوع وصف الاشاره را مورد اهتمام قرار داده ، در صورت برخورد با مشکلات احتمالی از تجارب سایر استانها بهره گیری نمایند. در غیر این صورت دستور فرمائید دلایل عدم توجه به قانون مربوطه و نتیجتاً بی علاقگی به وضعیت اعضاء شایسته و صاحب صلاحیت عرصه ساخت و ساز را جهت تنویر افکار عامه مهندسین اعلام نمایند.

——————————

تاریخ: 08/4/89

شماره: 0069/ ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان

با سلام

 احتراماًبا عنایت به بند 1 صورتجلسات شماره 36 مورخ 29/3/89 هیئت رئیسه محترم به استحضار می رساند رفع مشکل نظارتهای بیش از حد و خارج از کنترل سازمان که سالهاست در برخی از دفاتر اتفاق می افتد، با سپردن تعهد شفاهی که هیچگونه ضمانت اجرایی نیز ندارد میسور نمی گردد. هنگامی که مسئول یکی از دفاتر شهرستانها امور اجرایی و ساخت و سازهای شهری حوزه تحت نفوذ خود را حق بلامنازع مهندسین متولد و اهل همان شهرستان و حضور برخی مهندسین غیر بومی را تعرض به منافع به اصطلاح ( اهالی و شهروندان شهر مفروض ) می داند، چگونه می توان پایبندی به برخی تعهدات شفاهی را باور نمود. اینجابان معتقدیم تنها راه جلوگیری از تخطی از قانون سهمیه بندی و رعایت عدالت در دفاتر مورد اشاره ، اضافه نمودن تعداد مهندسین در رشته های مختلف در آن دفاتر نمایدگی می باشد. همچنین تشکیل کمیسیونهای معماری و سازه در برخی دفاتر به لحاظ کثرت و اهمیت کارهای اجرایی امری گریز ناپذیر است. با این روش هم به رعایت مصوبات هیئت مدیره احترام گذاشته شده و هم برخی اعضاء بیکار را می توان در سایر دفاتر نمایندگی مشغول بکار نمود.

——————————

تاریخ: 08/4/89

شماره: 0070/ ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان

با سلام

احتراماً عطف به بند 2 صورتجلسه هیئت رئیسه به شماره 35 مورخه 24/3/89 توجه آن هیئت مدیره محترم را به مکاتبات اخیر بازرسین در خصوص نحوه کنترل و ساماندهی دفاتر شهرستانها جلب می نماید. هماهنگونه که مسبوقید بازرسین سازمان طی مکاتبات مکرر تشکیل کمیته ای 3 نفره متشکل از اعضاء هیئت مدیره ، یک نفر از بازرسین و یکی از مهندسین صائب و علاقمند را جهت ساماندهی دفاتر مورد نظر خواستار گردیده اند. نظر به اینکه اینجانبان بطور مکرر از طرف مهندسین عضو در جهت ایجاد نظم و نسق در دفاتر شهرستانها دائماً مورد پرسش قرار می گیریم ، حضور خود را جهت پاسخگویی روشن و صریح به اعضاء در کمیته مذکور مواجه می دانیم. آنچه موجه نمی باشد و تا حدودی محل ایراد و تردید باقی می گذارد عدم علاقمندی آن هیئت مدیره محترم به تشکیل چنین کمیته ای می باشد که تبعات منفی آن در بیانات رئیس محترم سازمان و گزارش مدیر محترم اجرایی در مورد مشکلات اجرایی دفاتر شهرستانها به خوبی نمایان می باشد. به جرأت می توان گفت مشکل 12 مورد نظارت در یکی از شهرستانها توسط یک نفر مهندس ، کمترین مورد اختلاف و سوء استفاده در این دفاتر می باشد که متأسفانه علاقه ای جهت مرتفع نمودن این مشکلات مشاهده نمی گردد. در پایان یک بار دیگر اصرار و ابرام خود را از تشکیل کمیته مزبور با بافت یاد شده تقدیم حضورتان می گردد. امید است با برداشتن این گام مهم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مهندسین عضو و جلوگیری از سوء استفاده برخی از همکاران گرامی ، دغدغه خاطر و ابهام و ایهام همکاران بحق منتقد ، برطرف گردد.

——————————

تاریخ: 04/05/89

شماره: 0083/ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر

با سلام

احتراماً پیرو نامه شماره 3172/86 ن م مورخ 04/11/86 و نامه مورخ 23/4/87 بازرس سازمان همچنین ابلاغیه آن هیئت مدیره محترم به واحدهای زیر دست موضوع عدم ارجاع کار نظارت به کاردانان (مطابق ماده 11 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و تبصره 2 ماده 12 آئین نامه اجرایی و بر اساس بند 18-4 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ) مقرر گردید که از حضور کاردانان فقط در عرصه کارهای اجرایی استفاده گردد و این موضوع در حوزه های بوشهر و عالیشهر عملی گردیده است. گزارش نمایندگان سازمان از دفتر نمایندگی برازجان مبنی بر ارجاع نظارت 128 پروژه به کاردانان شهرستان موصوف ، مؤید وجود کار مازاد بر ظرفیت مهندسین آن دفتر نمایندگی می باشد. متأسفانه مسئولین دفتر نمایندگی برازجان نه تنها از پذیرش اعضاء غیر برازجانی امتناع می ورزند بلکه قائل به کمبود مهندس ناظر در حوزه تحت مدیریت خود نیز نمی باشند. بنابراین خوهشمند است دستور فرمائید ضمن عدم بکارگیری نیروی کاردانان در دایره نظارتی شهرستان برازجان ، به مسئولین محترم دفتر نمایندگی برازجان یادآور گردند که هیچگونه مرزبندی خاصی از قبیل خودی یا غیر خودی و یا عناوین دیگر (که قابل نگارش نمی باشد) بین اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر وجود ندارد. در پایان به استحضار می رساند کلیه موارد فوق الوصف در مورد دفتر نمایندگی گناوه نیز ضروری و موجه باشد.

——————————

تاریخ: 14/06/89

شماره: 0117/ ب س ن م

هیئت مدیره محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان

موضوع: تایید دفاتر مالی سال 1388

با سلام

احتراماً عطف به بررسی بعمل آمده و گزارش کتبی حسابرس اینجانبان دال بر صحت دفاتر مالی سال 1388 آن سازمان محترم بدینوسیله مراتب تایید موضوع فوق الذکر جهت استحضار و ارائه به مجمع عمومی سالیانه ابلاغ می گردد.

——————————

تاریخ: 17/08/89

شماره: 0149/ ب س ن م

ریاست محترم سازمان نظام مهنـدسی ساختمان استان بوشهـر

با سلام

احتراماً عطف به تصویر نامه شماره 7229/ن م مورخه 12/8/89 آن مقام محترم موضوع تقسیط حق النظاره نظارتهای مسکن مهر(طرح شود در کمیته 4نفره استان) به استحضار میرساندساختمانهای موضوع فوق مقرر شده توسط شرکتهای انبوه به اجرا درآید واز ابتدای سال 1389تمامی اینگونه پیمانها توسط انبوه سازان منعقد گردیده است .بدیهی است هدایت این نوع پروژه ها به سمت و سوی سازندگان انبوه ساز (با توجه به توان مالی بالائی که دارند)صرفا” به منظور تسریع در زمان اجرا و بهره برداری می باشد . استحضار دارید که شرکتهای انبوه ساز به لحاظ توان مالی بالا و اینکه برای همین منظور تعریف وتشکیل شده اند موظف به اجرای 20درصد عملیات اجرایی پروژه به عنوان آورده می باشند بدون اینکه پیش پرداختی دریافت نمایند . در غیر این صورت نیازی به استفاده از اینگونه شرکتهای انبوه ساز نبود و مانند سایر پروژه ها به سازندگان رتبه بندی شده از سوی معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری واگذار می گردید.مع الوصف انبوه سازان مسکن مهر هم پیش پرداخت دریافت نموده و هم از پرداخت کسورات قانونی معاف شده اند مضافا” اینکه بر خلاف طرحهای عمرانی که به دلیل عدم تامین اعتبار به موقع مشمول تطویل زمان می گردند با حمایت وپشتیبانی مالی بانک مسکن صورت وضعیتهای خود را نیز در مواعد مقرر دریافت خواهند نمود.

 لذا با عنایت به مطالب فوق یعنی اینکه یکی از شاخصه های احراز رتبه انبوه سازی توان مالی بالا می باشد و دریافت پیش پرداخت به عنوان یک امتیاز تسهیلاتی تلقی می گردد همچنین حمایت مالی به موقع بانک عامل ، درخواست تقسیط حق النظاره مهندسین ناظر که کمترین وکوچکترین ردیف هزینه بر،در اینگونه پروژه ها میباشد امری غیر موجه وفشارمضاعف بر مهندسین عضو تلقی می گردد. قابل ذکر است در شرایطی که برخی از انبوه سازان محترم بدون عقد قرارداد نظارت واخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذیصلاح مبادرت به اجرای پروژه های تحت پیمان نموده اند در صورت تقسیط حق النظاره ها کدام ضمانت اجرائی برای پرداخت اقساط مربوطه آنهم در زمانهای مناسب و مقرر وجود خواهد داشت . درپایان تقاضا می گردد جهت صیانت از حقوق مهندسین ناظر دستور فرمایید از تقسیط موضوع مورد نظر جدا خوداری نمایید.

——————————