اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، در ادامه دیدارهای خود با مقامات و مسئولین استانی، در جلسه ای مشترک در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال جاری با اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر به گفتگو نشست.

IMG_9042

مهندس مهرزاد آسایش، نائب رئیس شورای شهر بوشهر در ابتدا ضمن خوشامدگویی به هیئت مدیره سازمان، در راستای تقویت تعامل و وحدت بین سازمان نظام مهندسی و شورای شهر بوشهر عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی با داشتن سرمایه ی منابع انسانی و نیروی انسانی تحصیلکرده فنی و متخصص می تواند پتانسیلی همراه و همگام با شورای شهر در جهت آبادانی و استحکام و زیباسازی شهری باشد.

وی در خصوص ترکیب جدید هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: ترکیب جوان، علمی و تجربی هیئت مدیره دوره هفتم نظام مهندسی میتواند دارای مزیت مثبتی مثل ارائه افکار نو در خدمات دهی مهندسی به شهر و شهروندان باشد.

وی در ادامه به بحث و دغدغه شهروندان اشاره کرد و بیان نمود: مباحثی از قبیل موضوع تراکم و تغییر ساخت و سازهایی در زمینه نمای ساختمان ها از جمله دغدغه های شهروندان محسوب میگردد که می بایست با همکاری دستگاه های ذیربط این مسئله را پیگیری و حل نماییم.

مهندس آسایش در خصوص رکود صنعت ساختمان عنوان نمود: رکود صنعت ساخت و ساز، تنها مربوط به شهر بوشهر نمی شود و موضوعی است که در سطح کشور وجود دارد. این مسائل ما را مجبور می کند به سمت درآمدهای پایدار برویم که این هم نیاز به برنامه ریزی های مدون و متداول دارد.

اسدی رییس کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر نیز از اعضای سازمان نظام مهندسی درخواست نمود تا توضیحاتی را در خصوص ضرورت اجرای آزمایشات ژئوتکنیک با توجه به اقلیم و بافت زمینی بوشهر ارائه نماید.

سپس اکبر شمسا نایب رییس کمیسیون بودجه و کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر و قادریان عضو این شورا به مطالبی از قبیل لزوم دخالت نظام مهندسی در منظر شهری و حفظ بافت تاریخی بوشهر و همچنین ضرورت همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان با نظام مهندسی در جهت زیباسازی شهری اشاره نمودند.

IMG_9064

نظارت بر ساختمان ها، یکی از مهمترین دغدغه های سازمان نظام مهندسی

در ادامه مهندس احمد زارعی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، ضمن تبریک به مناسبت روز شورا، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگترین تشکل حرفه ای با حدود 4800 عضو و همچنین اعضای شورای اسلامی به عنوان منتخبین همین مردم میتوانند در کنار همدیگر و با افزایش اینگونه نشست ها و تعاملات در جهت رتق و فتق امور مردم گام بردارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر افزود: یکی از مهمترین دیدگاه های این دوره از هیئت مدیره توجه ویژه به مردم است و از همین حیث هم بخش قابل قبولی از بودجه های سازمان را به امر نظارت بر کارهای مهندسین خود تخصیص داده ایم و شهر بوشهر و سایر شهرهای استان که در حیطه نظارتی ما هستند مورد نظارت کمیته های نظارتی مضاعف سازمان قرار می گیرند و اعتقاد داریم که بزرگترین مسئولیت سازمان ارائه خدمات هرچه مطلوب تر به مردم استان است.

وی در ادامه گفت: نظارت به اعتقاد بنده دو بعد دارد. یک بعد آن بر می گردد به جنبه های اختصاصی مالک که مربوط به حق و حقوق فردی خود هست که باید ادا شود و یک بخش مهم به جنبه های عمومی و حقوق عمومی مردم برمی گردد که وجه اشتراک کار ما با شما عزیزان از این جا شروع می شود و من معتقد هستم که جنبه های حقوقی عمومی مردم ، خیلی بیشتر از جنبه های فردی آنان اهمیت دارد. یعنی مالک به تنهایی حق دخل و تصرف در نما را ندارد و این نهادهای حاکمیتی و این شورای اسلامی شهر است که میتواند تعیین کننده باشد. قانون مصوب آنها هم به صراحت این اختیار قانونی را در اختیار شورای شهر قرار داده است که می بایست طرح تفصیلی و طرح جامع شهرسازی و محدوده شهر قبل از این که به تصویب نهادهای حاکمیتی برسد حتما از فیلتر شورای اسلامی شهر بگذرد.

مهندس احمد زارعی از آمادگی سازمان نظام مهندسی برای مشارکت و همکاری بیشتر با شورای اسلامی شهر سخن گفت و تصریح کرد: جلسات متعددی که با استاندار، شهردار، معاون عمرانی استاندار و دیگر ارگان های ذیربط داشتیم این اعلام آمادگی را کردیم که مشارکت هر چه بیشتر را داشته باشیم و به حقوق عمومی شهروندان کمک کنیم. این امر قطعا نیاز به حمایت و همراهی شورای اسلامی و شهرداری و سایر ارگانها نیز خواهد داشت.

IMG_9046

وی با اشاره به تصویب قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و لازم الاجرا بودن آن در سراسر کشور و با تاکید بر فصل هفتم مقررات ملی ساختمان راجع به موضوعات ژئوتکنیکی گفت: این مباحث 23 گانه، یک سری ضوابط را تعریف کرده است و براساس آن ضوابط ، اجرای تمامی قوانین ضروری است. ولی ما این اعتقاد را داریم که تمام مقررات ملی ساختمان را نمی شود یکباره در تمام سرزمین اجرایی کرد بلکه باید تمهیداتی برای آن اندیشید و مقدماتی برای آن فراهم کرد و فرهنگ سازی کرد بعد از آن جنبه های اجرایی پیدا کند.

وی ضمن گفتن این نکته که در بحث ژئوتکنیک اشکالاتی بوده تصریح کرد: این هیات مدیره با اعمال تغییرات اساسی در کمیته ژئوتکنیک و نظارت و تدوین یک شیوه نامه جدید در این خصوص توجه ویژه ای به این امر دارد.

مهندس زارعی اظهار داشت: نگاه سازمان نظام مهندسی ، یک نگاه درآمد هزینه ای و اقتصادی نیست و حتی خیلی از دفاتر ما هزینه میدهند و سودآوری برای سازمان ندارند.

وی بیان کرد: ما به لحاظ اعتقادی که در خصوص پاسخگویی به مردم داریم مصوب کردیم که هر روز کمیسیون های بررسی نقشه ما فعال باشد و رضایت مردم در ارجحیت قرار دارد و این رضایت عمومی موجب رضایتبخشی ما نیز خواهد شد.

ابلاغ هزینه های کارشناسی شده ساخت و ساز از طریق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور

مهندس احمد زارعی در مورد هزینه های متحمل شده بر ساخت و ساز توسط مالکین عنوان کرد: این هزینه ها را قانون تعیین کرده است و ابلاغیه رسمی دارد. کارهای کارشناسی در این خصوص توسط نهادهای حاکمیتی انجام می شود و براساس آنالیز هزینه های ساخت و ساز یک سری هزینه هایی را مشخص می کنند. بعد از طریق شورای مرکزی به سازمان ها ابلاغ می شود. هزینه ای که برای یک متر مربع برای ساخت و ساز در ساختمان های گروه الف تعیین شده چیزی حدود 750- 760 هزار تومان است و بر همان اساس هم برای چهار رشته چه در بعد طراحی و چه در بعد نظارت چیزی حدود 4.5 درصد هزینه های مهندسان ما را شامل می شود که نزدیک 30 هزار تومان است.

وی این هزینه ها را نسبت به هزینه های کشورهای دیگر هزینه های اندکی دانست و گفت: در کشورهای دیگر بررسی که انجام شده است 10 تا 20 درصد هزینه ساخت و ساز را برای هزینه نظارت و طراحی منظور می کنند.

وی همچنین نگاه هیئت مدیره را یک نگاه حمایتی و کمک به اقشار کم درآمد و محروم دانست و تصریح کرد: ما مهندسان خود را تشویق می کنیم که برای اقشار کم درآمد تخفیفاتی قائل شوند.

وی از انتظارات خود از اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر سخن گفت و تصریح کرد: انتظار دارم که روزی برسد که شورای اسلامی پارلمان واقعی شهر بشود. یعنی شورا برای تمام نهادهای شهر قانون بگذارد و مقررات تصویب کند و نگاه قانون اساسی ما هم همین بوده و یکی از مهمترین نهادهایی که در قانون اساسی ما توجه ویژه به آن شده شورا بوده است.

IMG_9088

مهندس زارعی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما نگاه تمرکزگرایی وجود دارد که همه ی توجهات به سمت مرکز است و این اجازه را نمی دهد که شورای اسلامی به آن جایگاه واقعی خودش برسد. ولی با این وجود شهرداری که یکی از نهادهای عمومی هست و عملا اختیارات وسیعی در شهر دارد و دارای ارتباط مستقیم با شورا می باشد میتواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان بوشهر و ظرفیت های بالای گردشگری ساحلی آن عنوان کرد: شهر بوشهر می تواند مرکز گردشگری ساحلی کشور باشد یعنی بیشترین پتانسیل گردشگری ساحلی در شهر بوشهر است. اما زیرساخت های گردشگری ما پیشرفت نکرده است. شورای اسلامی می توانند در این زمینه ها تشویقات لازم را قائل شوند که شهر را به سمت درآمدهای پایدار ببرد. باقت قدیم را به آن جایگاه واقعی خود برساند و انتظار میرود شهرداری و شورای اسلامی در اجرای طرحها و پروژه های شهری از بازوی توانمندی که در شهر هست و از متخصصین این زمینه کمک بگیرند و از نگاه مشورتی استفاده کنند.بدون شک این امر در جهت کارشناسی تر شدن طرحها کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر همچنین مطالبی در خصوص ورود شورای اسلامی شهر بوشهر در جهت دفاع حقوق عمومی شهروندان در بعضی از موارد ساخت و ساز استان از جمله نماها، شفاف سازی و اطلاع رسانی درآمدها و هزینه شهرداری ها و جلوگیری از کانالیزه شدن دفاتر طراحی ارائه نمود.

IMG_9075

انجام آزمایشات ژئوتکنیک یک موضوع علمی و از جمله الزامات ساخت و ساز است

دکتر ماهینی نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر نیز در خصوص آزمایشات ژئوتکنیک اظهار داشت: موضوع ژئوتکنیک یکی از دغدغه های نظام مهندسی بوده و از جمله الزامات ساخت و ساز است که متاسفانه بنا به دلایلی معطل مانده است. این موضوع اگر چه به ظاهر موجب افزایش هزینه ها می گردد، لیکن این هزینه در مقایسه با سایر هزینه های ساخت بسیار ناچیز بوده و کسب اطلاع از خواص مکانیکی خاک علاوه بر تضمین ایمنی طرح سازه، چه بسا به اقتصادی تر شدن طرح نیز کمک نماید.

وی افزود: آنچه که تحت عنوان پهنه بندی ژئوتکنیکی شهر بوشهر پیشنهاد گردیده است یک موضوع کاملاً علمی است، لیکن این روش به سبب وجود نواحی پراکنده خاک دست ریز در اراضی شهر (موسوم به سنگ در آر) به نتایجی قابل اعتماد جهت طراحی نخواهد انجامید و نمی­توان از آن به عنوان جایگزین انجام آزمایشات تحت الارضی بهره برد. انجام مطالعات ژئوتکنیک در استان خوزستان که کیفیت خاک به مراتب بهتری نسبت به بوشهر دارد بسیار جدی­ تر دنبال می شود و لذا شایسته است که با همکاری همه نهادهای ذیربط اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم صورت پذیرفته و بستر لازم برای اجرایی شدن صحیح این الزام قانونی در استان بوشهر نیز فراهم آید.

مهندس نصیری از اعضای شورای شهر خواست ترتیبی اتخاذ گردد تا نظام مهندسی بر اساس قانون در ساماندهی دفاتر، نظارت داشته باشد.

در ادامه این جلسه مهندس داریوش صحرانورد با اشاره به عدم وجود یک ساختار قوی در نماهای بافت شهر و لزوم ایجاد یک تشکل جهت ایجاد تغییرات در ساختار موجود، لزوم پدافند غیرعامل را از دیگر موارد مهم در مدیریت شهری برشمرد.

وی در این خصوص اظهار نمود: به دلیل این که بوشهر شبه جزیره است وجود پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است و همچنین نظر به اینکه شهر ما به لحاظ موقعیت نظامی و جغرافیایی و وجود نیروگاه اتمی یک شهر بسیار استراتژیک می باشد، می بایست مسئله پدافند غیرعامل را در بافت مسکونی شهرمان جدی تر بگیریم و خیلی دقیق به آن بپردازیم.

مهندس آرش پوربهی عضو هیات مدیره سازمان گفت: تنها ارگانی که ساختمان سازی را به سمت تخصصی شدن پیش می برد سازمان نظام مهندسی است که احتمال دارد بر همین اساس مالکین یک سری هزینه هایی را که بدون شک جهت تامین ایمنی خود و خانواده هایشان می باشد متحمل شوند. بنابراین انتظار می رود شورای شهر و دیگر ارگان های ذیربط با حفظ تعاملات سازنده با این سازمان، ارائه خدمات فنی و تخصصی با ساخت ساختمان های دارای طول عمر و ایمنی بیشتر را تقویت کنند.

و در پایان این جلسه مقرر گردید کارگروهی سه نفره از شورا ، نظام مهندسی و شهرداری تشکیل شود و در راستای حفظ منافع مردم و تقویت صنعت ساخت و ساز در استان با برنامه ریزی و سیاستگذاری های مناسب، تصمیم سازی و تصمیم گیری گردد .

     IMG_9093