به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، جلسه هیئت مدیره با نماینده گروه های تخصصی، اعضای کمیسیون ها و مسئولین دفاتر طراحی در خصوص الکترونیکی نمودن نقشه ها در تاریخ 20 آذرماه سال جاری برگزار شد.
در این جلسه مهندس احمد زارعی، رئیس سازمان هدف از تشکیل این جلسه را رویکرد هیات مدیره در راستای استفاده حداکثری از مشارکت اعضا در تصمیم گیری ها و مسائل مهم سازمان و همچنین موضوع الکترونیکی شدن شیوه بررسی و کنترل نقشه ها دانست.
وی افزود: به دلیل رفع مشکلات موجود در شهرستان ها در زمینه بررسی نقشه ها، کمبود مهندسین واجد شرایط در شهرستان ها، جلوگیری از طولانی شدن فرآیند کنترل نقشه و … تصمیم گرفته شده تا طی 6 الی 9 ماه آینده این بررسی ها توسط اتوماسیون و تا آن مدت در آینده نزدیک به دو روش دستی و ارسال الکترونیکی به ایمیل های سازمان انجام پذیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، شروع فرآیند جدید را منوط به اعلام رسمی سازمان طی بخشنامه ای مدون به دفاتر عنوان نمود.
در ادامه مهندس سیه بازی، عضو هیئت مدیره سازمان به تشریح طرح پیشنهادی سیستم مکانیزه کنترل نقشه در سازمان پرداخت.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سیستم بررسی، کنترل و تایید نقشه ها از طریق برگزاری کمیسیون ها در چهار رشته اصلی معماری، سازه، برق، مکانیک صورت می گیرد. این کمیسیون ها در بوشهر و 9 نمایندگی فعال زیرنظر گروه های تخصصی تشکیل و اداره می شود.
وی مشکلات سیستم موجود را مسائلی از قبیل تشکیل کمیسیون ها منوط به حضور فیزیکی مهندسین کنترل کننده در سازمان در اوقات مشخص، عدم وجود تعداد کافی مهندس کنترل کننده دارای صلاحیت در شهرستان ها با توجه به محدودیت موجود به لحاظ پایه، پرهزینه و زمان بر بودن اعزام مهندسین به شهرستانها جهت کنترل نقشه و یا ارسال نقشه ها به مرکز و تاخیرات احتمالی، عدم وجود آرشیو از نقشه های تایید شده نهایی در سازمان، مصرف حجم بالای کاغذ، مراجعه مکرر دفاتر طراحی برای ثبت نقشه در سازمان در ساعات محدود و دریافت آن در هر بار اظهار نظر کمیسیون ها و … مطرح نمود.
مهندس سیه بازی بیان داشت: طرح پیشنهادی سیستم مکانیزه کنترل نقشه شامل ایجاد و راه اندازی سامانه ای جهت دریافت الکترونیک نقشه و مشخصات فنی از طریق اینترنت، کنترل سیستماتیک کامل بودن داده ها ، ارجاع نقشه به کارتابل از پیش تعریف شده کنترل کننده هاست.
وی اضافه کرد: این سامانه نقشه های طراحی شده برای کلیه ساختمان های استان را بصورت متمرکز دریافت کرده و در نوبت رسیدگی قرار داده و در واقع این سامانه رابط بین دفاتر طراح با سازمان خواهد بود.
وی این سامانه را دارای ویژگی های مثبت دانست و گفت: امکان ثبت وقایع از جمله تاریخ تحویل کامل نقشه ها در سامانه، تاریخ بررسی نقشه، ایرادات وارد به نقشه(کامنت ها)، تاریخ تائید نقشه، نام فرد کنترل کننده از جمله ویژگی های این سامانه می باشد که این موضوع کمک شایانی به جلوگیری از بروز تخلفات و عدالت در نوبت دهی برای کنترل نقشه خواهد کرد.
عضو هیئت مدیره سازمان بین داشت: در این سامانه می توان تعداد زیادی از مهندسین متقاضی کنترل نقشه را ارزیابی و در صورت داشتن صلاحیت های لازم، به عنوان چکر به سیستم معرفی کرد و برای هرکدام نام کاربری و گذر واژه جهت دسترسی به کارتابل را ایجاد نمود.
وی در خصوص نحوه بررسی حق الزحمه اظهار داشت: حق الزحمه هر یک از مهندسین کنترل کننده نقشه با توجه به تعداد و متراژ نقشه های کنترل شده توسط وی که براساس تعرفه بصورت درصدی از حق الزحمه طراحی در رشته مربوطه می باشد، توسط سامانه محاسبه می شود.
وی گفت: بررسی نقشه برای دفعات اول و دوم بدون پرداخت هزینه از طرف طراح و برای دفعات بعد برای هر بار هزینه ای متناسب با حق الزحمه فرد کنترل کننده به عنوان بدهی توسط سامانه برای پلاک ثبتی منظور خواهد شد و در پایان رسیدگی نقشه در کلیه کمیسیون های چهار گانه، میزان بدهی برای پلاک مورد نظر محاسبه و پس از تسویه توسط طراح، تاًیید نهایی صادر خواهد شد.ضمناً در صورتی که نقشه ای پس از چهار بار بررسی در کمیسیون مورد تائید قرار نگیرد به گروه تخصصی ارجاع و تایید نهایی منوط به بررسی و تائید در گروه تخصصی رشته مربوطه خواهد بود.
وی در خصوص آرشیوبندی این نقشه ها خاطرنشان کرد: نسخه الکترونیکی تائیدشده نهایی بصورت بایگانی در آرشیو سازمان قرار گرفته و بدین ترتیب یک آرشیو کامل از کلیه نقشه ها در سازمان ایجاد می شود که مورد استفاده گروه های نظارت مضاعف در حین بازدید یا نیاز به افزایش طبقه یا تغییرات در آتی قرار خواهد گرفت.
تعیین صلاحیت هر یک از کنترل کننده هایی که در سامانه تعریف شده اند، قابل نمایش و مشاهده بودن روند پیشرفت مراحل رسیدگی نقشه در سامانه بصورت واضح توسط دفتر طراح، صرفه جویی در هزینه تشکیل جلسات از دیگر مزایای مطرح شده جهت این طرح عنوان شد.
سپس اعضای کمیسیون ها و مسئولین دفاتر طراحی به بین نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان مقرر شد به منظور شناخت بهتر چالش های ایجاد و استفاده از سامانه مکانیزه دریافت و کنترل نقشه در گام نخست با ایجاد ساختار مشابه سیستم مذکور نسبت به دریافت و بررسی نقشه ها از طریق ایمیل اقدام گردد. البته این روش به عنوان گزینه ای در کنار روش سنتی موجود فعال می گردد و در واقع دفاتر طراحی در دوره آزمایشی و مدت معین علاوه بر امکان تحویل نقشه ها به سازمان به شکل سابق ، قادر به ارسال فایل های مرتبط از طریق پست الکترونیک به شیوه ای که تشریح می گردد خواهند بود.