مهندس علیرضا سنائی دشتی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر:

انتظار می رود تقویت محور مسکن در اولویت برنامه های وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد

24 خردادماه سال جاری، صفحه ی درخشان دیگری در کتاب تاریخ ایران ورق خورد و حماسه ملی مردمی رقم خورد که همواره کوشیده دست بیگانگان را از دامن کشورشان کوتاه سازند. با آغاز بکار دولت تدبیر و امید، با انتخاب شایسته رئیس جمهور و رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر آخوندی وزارتخانه راه و شهرسازی را از مهندس نیکزاد تحویل گرفت. مهندس علیرضا سنائی دشتی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار سازمان، ضمن سپاس از زحمات مهندس نیکزاد و تبریک به دکتر آخوندی، دیدگاه های خود را در خصوص سیاست های دولت یازدهم در حوزه مسکن عنوان نمود:

– در ابتدا بفرمایید دیدگاه های دکتر آخوندی را در زمینه های ساخت و ساز و مسکن چگونه می بینید؟

– با توجه به اینکه دکتر آخوندی در زمینه مسکن سابقه وزارت را داشته است، لذا دیدگاه های وی تاکید بر روند طی شده توسط ایشان در گذشته است و آن واگذاری ساخت و ساز و تهیه مسکن به خود مردم است که طرح پاک (پس انداز انبوه سازی و کوچک سازی ) از اهم آن می باشد.

– به عقیده ی شما وزیر جدید راه و شهرسازی چگونه می تواند از بخش های خصوصی و مردم نهاد حمایت نماید؟

– اگر منظور نهادهائی مثل سازمانهای نظام مهندسی، انبوه سازان و … باشد طبیعتاً حمایت از اجرای قوانین کنترل و نظام مهندسی ساختمان توسط سازمانها اولین حمایت در این زمینه می باشد. چرا که در حال حاضر جهت اجرای مباحث 21گانه، مقاومت هایی از طرف بعضی ارگانها ابراز می شود. تقویت و اصلاح قوانین مربوط نیز با نظر مشورتی سازمانها، راه دیگر حمایت می باشد.

– فکر می کنید وضعیت مسکن مهر در دولت جدید چگونه می شود؟

– طبیعتاً با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در زمینه مسکن مهر، عدم تکمیل پروژه های مربوطه، به هیچ عنوان به مصلحت نمی باشد و نظر به اظهار رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، سیاست دولت یازدهم نیز به موازات اعمال سیاست های مورد نظر، تکمیل پروژه های مسکن مهر می باشد.

– انتظار مردم در دولت تدبیر و امید پایین آمدن نرخ مسکن است. آیا وزیر جدید راه و شهرسازی می تواند این امر را محقق کند؟

– نظر به توقف سیر صعودی افزایش قیمت مسکن و اعتماد بازار به سیاست های دولت یازدهم و کاهش نرخ ارز پس از آغاز بکار دولت دکتر روحانی، در صورت اعتماد به خرد جمعی و اعمال سیاست های همه جانبه در این زمینه، مطمئناً کاهش نرخ مسکن امکان پذیر خواهد بود. چرا که هم اکنون نیز تعداد خانه های موجود در اکثر شهرها از تعداد متقاضیان بیشتر می باشد.

– با توجه به اینکه آخوندی از بانیان تاسیس قانون نظام مهندسی و عضو شورای مرکزی دوره پنجم نیز بوده است، آیا می توان انتظار داشت جایگاه نظام مهندسی با تدابیر وی، ارتقاء یابد؟

– در حال حاضر بیش از 250 هزار نفر عضو سازمانهای نظام مهندسی ساختمانها کشور هستند. بدیهی است این مجموعه است که ساخت و ساز بخش خصوصی و وظیفه پیاده کردن قوانین مربوط را به عهده دارد. لذا حمایت از آن و ارتقاء جایگاه نظام مهندسی بعنوان یکی از محورهای اصلی برنامه های وزیر محترم می بایست باشد.

– با توجه به اینکه قانون نظام مهندسی در سال 74 در مجلس به تصویب رسید و پس از گذشت این همه سال هنوز با مشکلاتی روبروست، فکر می کنید دکتر آخوندی در دوره وزارت خود این قانون را بازنگری خواهد نمود؟

– همانطور که می دانید قانون در مجلس تصویب می شود و اصلاح و تغییرات نیز به عهده آن می باشد در حال حاضر نیز طی اطلاعات که بنده دارم، بعضی از مواد قانون در دستور تغییر قرار دارد. لکن با توجه به تجربیات اخیر دکتر آخوندی و حضور ایشان در شورای مرکزی دوره پنجم می توان امیدوار بود در اصلاح آئین نامه ها و علی الخصوص مباحث و ماده 33 نیز تغییرات مثبتی در آینده نزدیک شاهد باشیم.

– در پایان بفرمایید انتظارات کلی شما از سکان دار راه و شهرسازی کشور چیست؟

– می بینیم که ادغام دو وزارت راه و مسکن اقدام موفقی نبوده است و تضعیف محور مسکن را باعث شده است. لذا اصلاح این وضعیت و تقویت محور مسکن می بایست در اولویت قرار گیرد و رونق ساخت و ساز از اولین انتظارات ما می باشد که در کنار آن برنامه ریزی جهت افزایش حضور متخصصین در امر اجرا از مهمترین موارد مورد انتظار است.

در نهایت ضمن آرزوی توفیق جهت دولت یازدهم، امیدوارم آقای دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه های مدنظر موفق باشند.