در راستای اهداف هیئت مدیره سازمان در جهت شفاف سازی مصوبات خود برای رؤیت اعضا محترم سازمان، اهم مصوبات جلسه شماره 69 مورخه 98/11/15 هیئت مدیره سازمان به شرح ذیل اعلام می گردد:

جلسه مشترک اعضای هیئت مدیره با جناب آقای مهندس خرم ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور آقایان دشتی زاد مدیر روابط عمومی شورای مرکزی و آقای مهندس غیاثی در سالن جلسات سازمان تشکیل شد.

ابتدا آقای مهندس سنائی ضمن عرض خیر مقدم به آقای مهندس خرم و هیئت همراه عنوان نمود که در حال حاضر ۵۴۹۵ عضو داریم که حدود ۲۱۰۰ نفر دارای پروانه اشتغال بکار می باشند. آمار به تفکیک رشته ها را هم عنوان نمودند. ضمناً موارد زیر نیز بیان نمودند:

در کلیه شهرستانها دفتر نمایندگی داریم. در تاسیسات برقی و مکانیکی، از استان های پیشرو هستیم. از سال ۸۴،  نظارت گاز را شروع کردیم. با دستگاه‌های مختلف مرتبط، ارتباط صمیمی داریم خصوصاً معاون عمرانی، اداره کل راه و شهرسازی، آموزش فنی و حرفه ای و استاندارد. در شهر بوشهر حدود ۲۰۳ هزار متر مربع قرارداد نظارت در ده ماهه امسال داشتیم. آمار سایر شهرستان ها را هم برشمردند. خوشبختانه آمار شورای انتظامی به نسبت متوسط کشور کمتر بوده و تعداد تخلفات کمتر شده است. فقط در سالهای ۸۳ و ۸۴ ، سازمان زیان‌ده بوده و در سالهای دیگر، درآمد سازمان بیشتر از هزینه کرد بوده است. مشکل مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده داشتیم که خوشبختانه در سال جاری، تمامی مشکلات مرتفع شده است. ۸۴ کارمند سازمان داشتیم که به علت مشکلات مالی سازمان، در پایان سال جاری، این تعداد به ۵۳ نفر می رسد. کلیه مسائل مالی و اداری سازمان، منطبق بر بخشنامه های شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی بوده است. ارجاع نظارت دقیقاً بر مبنای نظام نامه مربوطه، به صورت مکانیزه در حال اجرا است. جهت مدیریت بهتر از نقطه نظر فیزیکی، وابستگی سازمان را کمتر کرده‌ایم. در اکثر دفاتر نمایندگی شهرستانها، سازمان دارای ساختمان با مالکیت خود است. قصد تملک زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع جهت خانه مهندس در بلوار امام علی را داریم.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مهندسین از سال ۹۸ به بعد به صورت علی الراس ممنوع شده که سازمان و کلیه مهندسان در این مورد، اعتراض دارند و قاعدتاً تنش هایی در کشور را در خرداد ماه سال آینده خواهیم داشت و تقاضای رسیدگی و رفع مشکل از طریق شورای مرکزی را داریم.

آقای مهندس علیپور تقاضا نمود که همانند سابق، هزینه های واریزی نظارت در حساب دارای سود ذخیره شود تا به جای بانکها، سازمان از سود آن منتفع شود.

آقای مهندس غریب زاده بحث ایجاد چالش در هیئت مدیره ها به دلیل صدور بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی را عنوان نموده و خواستار برطرف شدن این چالش‌ها شد. مهندسان تاسیسات در ساختمان های کوچک نیز به ارائه خدمات مشغول باشند.

آقای مهندس بهروزی خواستار رفع مشکلاتی که آقای مهندس سنائی فرمودند شد.

آقای مهندس زاهدی خواستار جلوگیری از دو نقشه ای شدن ساخت و سازها با اعمال قانون خصوصاً در مورد کمیسیون ماده ۱۰۰ و سختگیری بیشتر برای تخلفات ساختمانی در مجلس شورای اسلامی شد.

آقای مهندس چمانی خواستار توجه به اقلیم های مختلف در بعضی از قوانین و استقلال بیشتر استانها در این مورد شد.

آقای مهندس ظروفچیان در مورد دوره HSE و عدم رغبت مهندسان پایه یک جهت شرکت در دوره‌های آموزشی توضیحاتی ارائه داده و خواستار الزام شرکت در این دوره ها جهت تمدید پروانه اشتغال به کار شد. سازه های نوین در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود. مهندسان باید با این نوع سازه ها آشنا شوند و احتیاج به الزامی شدن گذراندن این دوره هستیم. اکثر مدرسان، پایتخت نشین هستند و در نتیجه، هزینه آموزش مهندسان خیلی زیاد می‌باشد. ترتیبی اتخاذ شود که مدرسان بومی تربیت شده و از آنها استفاده شود. برای مهندسین سه رشته شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک نیز برای آموزش در استانهای مختلف استفاده شود.

آقای مهندس فرح شیرازی بحث منابع درآمدی سازمان را تشریح نمودند که مطابق ماده ۳۷ قانون و سایر درآمدها است. در سال ۹۷،  ۴7 میلیارد ریال از ماده ۳۷ (عملیاتی) و ۲۷ میلیارد ریال از سایر درآمدها (غیر عملیاتی) بوده که نسبت آن حدود ۶۰ درصد به ۴۰ درصد می باشد. در سال ۹۸، درآمدهای عملیاتی، پاسخگوی حتی حق الزحمه نیز نمی باشد. بحث سپرده بانکی، کمک شایانی به افزایش درآمد سازمان می‌کند.

برنامه سازمان نظام کشور در ارتباط با صدور صادرات خدمات فنی و مهندسی چیست؟ سازمان استان قصد فعال شدن در این زمینه در سال ۹۹ را دارد که بستگی به برنامه شورای مرکزی دارد. آیا سازمان‌ها می‌توانند از ظرفیت مهندسان در فعالیت های اقتصادی استفاده کنند؟

آقای مهندس سعدآبادی در مورد برداشته شدن تشخیص علی الراس در ادارات مالیات صحبت نموده و اظهار نمود که به مهندسان حقیقی در این مورد، اجحاف می‌شود و امری محال جهت نگهداری دفتر می باشد.

مشکل شهر جم، عدم وجود زمین دارای سند رسمی می باشد که مشکلات عدیده ای برای مهندسان ناظر به سبب این مورد وارد می‌شود. در مورد مشکلات مهندسان که منجر به محکومیت آنها در شورای انتظامی می گردد، توضیحات مفصلی داد.

آقای مهندس راویان خواستار استفاده از صاحب‌نظران سازمان ها در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و جلوگیری از بدتر شدن قانون فعلی در مجلس شورای اسلامی شد. همچنین خواستار استقلال سازمان نظام کشور و استان ها از دولت گردید. مباحث جدید مانند مبحث ۲۲ مقررات ملی اجرایی شده و از ظرفیت خالی سایر مباحث در ساخت و سازها استفاده بیشتری شود. مطابق ماده ۴ قانون، باید در کلیه مراحل ساخت و ساز، کلیه افراد ذیصلاح دخالت داشته باشند (خصوصاً مهندسان مجری). در شورای مرکزی، قبل از هرگونه تصمیم، از نظرات کارشناسی گروه های تخصصی و کمیسیون های شورای مرکزی و استان ها استفاده شود. مبنای تعیین تعرفه خدمات مهندسی اصلاح شود. شرح خدمات باکمترین اصلاحیه ابلاغ شود.

آقای مهندس علم بلادی خواستار رسیدگی به مواردی شد که آقای مهندس سنایی و سایر افراد فرمودند.

در پایان آقای مهندس خرم طی سخنانی موارد زیر عنوان نمودند:

من در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و همدان در سنوات گذشته مسئولیت داشتم. مردم بوشهر روحیه نجابت داشته و کمتر تمایل به تخلف و فساد دارند. معاون سیاسی استاندار بوشهر بوده‌ام. در شهرسازی و ترافیک نیز فعال نبوده ایم. از وزارت راه و شهرسازی خواسته ام بدون مشورت با شورای مرکزی، هیچ گونه بخشنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ نکند. شورای مرکزی نیز از استان ها در این مورد، نظرخواهی کرد و پس از رفع ابهامات، بخشنامه ها به رئیس شورا اعلام و توسط رئیس شورای مرکزی، به استان‌ها ابلاغ می شود. در مورد بخشنامه‌ها، نباید دستوری ابلاغ شود، بلکه باید اقناعی باشد(رضایت استانها هم در آن باشد). سیاست ها و به تبع آن، اهداف سازمان نظام مهندسی مشخص شود و سپس راهبردها (استراتژی ها) تعیین شده و بر اساس آن، برنامه مشخص شده و نهایتاً، فعالیت‌ها تعریف شوند. باید ۱۲ برنامه تعریف شده را استارت بزنیم. در حال حاضر، ۵۵۰ هزار مهندس عضو داریم. آموزش مهارتی، آموزش ورود به حرفه، آموزش ارتقاء پایه، آموزش روز آمد کردن دانش حرفه ای و نهایتاً آموزش دانش مدیریت حرفه را باید داشته باشیم.

(سیاست‌گذار، هدایتگر، هماهنگ کننده بوده و نظارت داشته باشند، مسائل مالی و اجرایی و حقوقی را بداند). مهندسان با دانش های نوین باید آشنایی داشته باشند که از طریق آموزش باید صورت پذیرد.

برنامه عملیاتی مشخصی نداریم. با بیرون از سازمان خصوصاً اعضاء، ارتباط ضعیفی داریم. گروه بندی و دسته بندی آفت سازمان نظام استان‌ها شده است. متاسفانه دخالت وظیفه گرا داریم نه نتیجه گرا. از حیثیت مهندسان، سازمانها، اعضای هیئت مدیره و شورای مرکزی، نتونسته ایم دفاع کنیم. تعرفه ارائه خدمات مهندسی بسیار پایین و غیر واقعی است. هزینه تعیین شده ساخت و ساز در سال جاری، کمتر از نصف مقدار واقعی است. متخصصان فنی ما، به شغل های دیگر مانند مسافرکشی روی آورده اند. درآمد مهندسان عضو در شان آنها نیست و بسیار ناچیز است (در قبال مسئولیت سنگین آن ها). پایداری ساختمان ها از ۲ یا ۳ درصد در سال ۵۷ به ۵۷ درصد در سال قبل رسیده که به خاطر تلاش مهندسان عضو سازمان بوده و قابل ارتقاء به بیش از ۹۰ درصد در کمترین زمان ممکن در آینده بوده که برای سازمان نظام مهندسی، افتخار است.

متاسفانه به جای فعالانه رفتار کردن، منفعلانه رفتار می کنیم. برای ایجاد تحولات، باید اصلاح ساختار مستمر در شش زمینه صورت پذیرد. برخی وظایف سازمان، ذاتی است (مانند کسب درآمد بیشتر، استفاده از نرم افزارها و …). روشن نبودن سلسله مراتب ارکان نظام مهندسین کشور ( پنج رکن) معضل است و ارتباط سلسله مراتبی، روشن نیست. نسبت به تخلفات و فساد درون سیستم، بی تفاوتی وجود دارد. رئیس شورای مرکزی باید تمام وقت باشد. پیش نویس برنامه را تدوین نموده ام که نظرات شما را می خواهم. باید به فکر درآمد پایدار جهت ایجاد رفاه در اعضا باشیم.

در پایان، آقای مهندس سنایی از بیانات ایشان تشکر کردند.