به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، مراسم گرامیداشت روز معمار و بزرگداشت شیخ بهایی در اردیبهشت ماه سال جاری در کافه حاج رئیس و به ميزباني گروه تخصصی معماری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور دکتر دهدار رئیس شورای شهر بوشهر ، دکتر دولابی عضو شورای شهر بوشهر، اعضای هیئت مدیره سازمان، اساتید معماری دانشگاه خلیج فارس و معماران عضو سازمان برگزار شد، مهندس شیخی، عضو معمار هیئت مدیره سازمان ضمن تبریک روز ملی معمار ، به مدعوین و مهندسین خوشامد گفت.

وی بیمه مسئولیت حرفه ای را یکی از دغدغه های مهم جامعه معماری در سال های پیش دانست و گفت: بیمه مسئولیت حرفه ای دغدغه جامعه مهندسین، علی الخصوص جامعه معماری به دلیل حساسیت امر نظارت در این رشته بود. بطوریکه حتی تعدادی از مهندسین بصورت انفرادی خود را بیمه کرده بودند. هیئت مدیره سازمان در سال گذشته با جدیت و پشتکار این موضوع را پیگیری کردند که خوشبختانه بسته جامع و کاملی در این راستا تهیه شد و قرارداد بسیار مفیدی در این راستا منعقد گردید که بر اساس این قرارداد، کلیه  قراردادهای نظارتی و طراحي مهندسین تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه ای قرار گرفته است.

مهندس شیخی در خصوص اتفاقاتی که اخیرا در حوزه نظام مهندسی رخ داده، اظهار داشت: بخشنامه هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده یکی از دغدغه های جامعه معماری است. اگر مقایسه ای در نظر بگیریم، قدمت و تاریخ نظامنامه معماری و تاریخ معماری و فتوت نامه معماری خیلی بیشتر از این بخشنامه هاست. تاریخ معماری به بلندای تاریخ بشریت است. بنابراین اینکه شیوه نامه یا قانونی بخواهد با تغییرش خدشه ای بر پیکره ی چندصدساله ی نظامی که قدمت دارد وارد نماید، شیوه مناسبی نیست. هرچند که جامعه معماری ترجیح میدهد در کنار دیگر تخصص های مدرن ساختمان و حول یک میثاق نامه مشترک به ارائه خدمات بپردازد. امید که این دغدغه مرتفع شود و این بخشنامه ها در راستایی تغییر کنند که همچون گذشته، هم به اعتلای جامعه مهندسی کمک کند و هم دغدغه های مهندسین را مرتفع نماید.

سپس دکتر دهدار، رئیس شورای شهر بوشهر ضمن تبریک روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار اظهار داشت: ما تمام تلاش مان را خواهیم کرد که یک توزیع عادلانه دستور نقشه بر اساس شایسته سالاری معماران محترم صورت گیرد و این موضوع را در شهرداری پیگیری خواهیم نمود.

وی افزود: اولین مراجعه هر فردی که بخواهد ساختمانی را بنا نهد ، مراجعه به معمار است، لذا مهندسین معمار باید به خود افتخار کنند. ما امیدواریم با تزریق تجارب معماران عزیز به مجموعه شهری و مجموعه تاریخی بافت مخصوصاً پهنه ساحلی استان بتوانیم تحول پایداری در این استان داشته باشیم.

وی همچنین خواستار ارائه نظرات و پیشنهادات این جمع متخصص به شورای شهر بوشهر در موضوعات شهری شد.

دکتر دولابی، عضو شورای شهر بوشهر و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر در ابتدا به معرفی کتاب ارزشمند «منظر شهری تاریخی: مدیریت میراث در قرن شهری» نوشته پروفسور فرانچسکو باندرین  با ترجمه دکتر پویا دولابی، دکتر پرستو عشرتی و دکتر سمیه فدائی‌نژاد پرداخت.

ايشان ضمن توضيح مختصر از ساختار كتاب و فصول مختلف آن در اين خصوص گفت: منظر شهری- تاریخی زیر مجموعه ای است از منظر فرهنگی. بعد از آرمان شهرهایی که دوران مدرن برای خودش تصویر می کند اما پاسخ های مثبتی نمی گیرد.، مثل ایده های باغ شهر و … . به این نکته اشاره می کند که می بایست در بستر یک شهر تاریخی، رابطه ای پایدار مابین انسان و طبیعت بوجود بیاورد. که اینجا این قضیه به شهر ما بوشهر وصل می شود.

دکتر دولابی اظهار داشت: وقتی ما در خصوص بوشهر یا استان بوشهر صحبت میکنیم یکی از جاذبه هایی که به ذهن ما می آید، علاوه بر جاذبه های محیط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی مان، یک جاذبه ای دارد که به دست معمار هاست . آن هم جاذبه محیط انسان ساخت است. که در حوزه استان به 5 حوزه کلان تقسیم می شود. میراث فرهنگی که ما در سیراف داریم، مصالح و سازه های آبی جم، میراث فرهنگی هخامنشی برازجان و اطراف آن ، 38 هکتار بافت تاریخی بوشهر که بصورت عیان آشکار است و آخرین هسته ای که بصورت نهان در بوشهر بوشهر وجود دارد، نقاط پراکنده ای است که در سطح شهر بوشهر و در محلات جنوبی مان مستقر است مثل عمارت ملک و … .

وی افزود: من فکر می کنم هر کدام از ما معمارها ، رسالت خدمت به جامعه در این حوزه را بطور جدی داریم. ثبت، توجه، انتشار و تکثیر این آثار یکی از رسالت های ماست و ايشان خواستار توجه مهندسین معمار به ضوابط حاکم بر بافت تاریخی بوشهر شد و اشاره نمود: یک مجموعه ضوابطی بر این بافت تاریخی حاکم است که من از همه کسانی که دراین حوزه فعالیت می کنند، خواهشمندم فارغ از سلیقه ، به این نکات ریز اصولی توجه کنند و در انتها نيز از تلاشهاي مجدانه مهندس بارگاهي در برقراري اين مراسم تشكر نمودند.

پس از پخش فيلم كوتاه “تراژدي چهارمحل” و اجرای گروه موسیقی محلی، از برندگان مسابقه پیامکی ویژه روز معمار که توسط کمیته مقررات ملی، ضوابط شهرسازی و اخلاق حرفه ای طرح شده بود، تقدیر بعمل آمد. و در پایان ، این مراسم ، با پذیرایی و شام خاتمه یافت.