هیأت مدیره دوره هفتم در پاسخ به دغدغه­ های جامعه مهندسین سازمان نظام مهندسی استان بوشهر و بر اساس بررسی شرایط سازمان و آسیب شناسی چرخه­ های موجود، در کنار اصلاح ساختاری در بخش نیروی انسانی، ترمیم و توسعه زیرساخت های الکترونیک و استقرار اتوماسیون و سامانه­ های هوشمند را به عنوان مؤثرترین مسیر چابک سازی سازمان و اصلاح رویه­ های موجود برگزیده و مد نظر قرار داده است.

در همین راستا، پس از طی مراحل کارشناسی و ارزیابی شرایط و گزینه­ های موجود، خرید نرم افزار اتوماسیون نماسان مورد تصویب قرار گرفت که در مقطع کنونی سامانه­ های اعضاء و خدمات مهندسی راه اندازی شده و مورد بهره­ برداری قرار گرفته است و سایر زیر سیستم ها نیز در مرحله منطبق سازی و استقرار می­باشد.

از این میان، سامانه ارجاع نظارت که دغدغه اصلی و مورد تقاضای قاطبه اعضاء گرامی بوده است، علیرغم مشکلات عدیده در مسیر استقرار، انتقال داده­ ها و راه اندازی، در حال حاضر با ظرفیت نسبتاً کاملی در حال استفاده بوده و مراحل تکمیلی و نهایی خود را طی می­نماید. در این سامانه از طریق تعریف الگوریتم ارجاع کار نظارت، راه هر گونه اعمال سلیقه در ارجاع کار مسدود گردیده و ارجاع کارهای نظارتی در میان اعضاء متقاضی در کل استان با رویکرد و رویه ه­ای یکسان صورت می­پذیرد.

از دیگر نابه سامانی­های چرخه ارائه خدمات مهندسی، وجود برخی مشکلات عمده در شیوه بررسی نقشه­ ها و اصطلاحاً کمیسیون بررسی نقشه بوده است که از مراحل ابتدایی فعالیت هیأت مدیره هفتم موضوع شناسایی، بازبینی و ساماندهی بوده است. بر اساس بررسی­های به عمل آمده و ارزیابی امکانات سازمان، چرخه ارسال الکترونیک نقشه­ ها از سوی دفاتر و بررسی الکترونیک این اسناد توسط کارگروه مربوطه در سازمان تدوین گردید. تنظیم این گردش کار با هدف ایجاد سهولت در چرخه کار، کاهش هزینه­ ها و هدفمند نمودن پرداختها، ایجاد بایگانی الکترونیک نقشه­ ها، استفاده از ظرفیت کامل همکاران در بخش بررسی نقشه، ایجاد وحدت رویه در بررسی نقشه­ های کل استان، حل معضلات دفاتر نمایندگی در زمینه کمبود نفرات کنترل کننده نقشه، حذف رفت و آمدها و مراجعات حضوری به سازمان، کاهش مصرف کاغذ، تعریف اهرم های نظارتی و برچیدن زمینه­ های سوء استفاده و … صورت پذیرفت و به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان و شناسایی دقیق نقاط ضعف و قوت آن، پیاده­سازی آزمایشی شیوه جدید با استفاده از زیرساخت های موجود و در دسترس و پس از آن تهیه سامانه ویژه کنترل نقشه در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر بخشی از سامانه ارسال و دریافت نقشه ­ها تدوین گردیده و در اختیار اعضاء محترم قرار گرفته است و امید می رود تا پیش از سه­ ماهه چهارم، این سامانه تکمیل و با تمام ظرفیت به کار گرفته شود.

با توجه به افزودن سامانه­ های جدید به زیرساخت­های سازمان، گردش کار خدمات مهندسی در بخشهای مختلف نیز می­بایست بر اساس قابلیت­ها و به فراخور نیازمندی­های جدید مورد بازبینی قرار می­گرفت که در این زمینه نیز ضمن سپاس از سعه صدر اعضاء محترم، اقدامات لازم انجام شده انتقال اطلاعات و آموزش­های مورد نیاز نیز در لایه­ های مختلف صورت پذیرفته است.

با این حال، مقارن با شروع به کار اتوماسیون در بخش ارجاع نظارت و کمیسیون بررسی نقشه، مراجعات مکرر و طرح پرسش­هایی از جانب همکاران گرامی، نشان از وجود ابهاماتی نزد آن عزیزان در خصوص نحوه کارکرد این سامانه­ ها داشته است که در ذیل توضیحاتی مرتبط با نگرانی­های اعضاء گرامی آورده می­شود.

 

علت الزام اعضاء به ساخت و ارسال امضاء دیجیتال چیست؟

با توجه به لزوم ارسال نسخه الکترونیک نقشه ­ها و سایر مستندات طراحی از سمت دفاتر به کمیسیون بررسی نقشه سازمان و به منظور ایجاد سهولت در تکمیل و تبادل اوراق ضمیمه نقشه، نظیر چک لیست طراحی، نظریه کنترل کننده، ریز متره و …، ساخت و ارائه نمونه امضاء دیجیتال به سازمان نظام مهندسی برای حصول اطمینان از اصالت امضاء عضو ذیل مستندات طراحی ضرورت دارد. مضافاً اینکه در گامهای بعدی استفاده از این امضاء ذیل درخواست­های ارسالی به سازمان نیز مد نظر است.

 

چرا در هنگام ثبت ملک، طراح نیز ثبت شده و کار از سهمیه ایشان کسر می گردد؟

به منظور ساماندهی امور طراحی و پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، لازمست در ابتدای مسیر طراحی ساختمان، طراحان ساختمان تعیین گردیده و انطباق صلاحیت ایشان با کار طراحی مورد نظر و همچنین وجود ظرفیت کافی برای ارائه خدمات توسط عضو طراح محرز گردد.

 

عقد قرارداد طراحی در سازمان نظام مهندسی ساختمان چه ضرورتی دارد؟

سازمان نظام مهندسی در راستای دفاع از حقوق اعضاء طراح و پیشگیری از تضییع حقوق ایشان در مسیر ارائه خدمات طراحی به مالکین، طبق قرارداد طراحی منعقد شده در سازمان، طراح و دفتر طرف قرارداد را جهت ملک مربوطه ثبت نموده و از محل قرارداد مذکور، مالک را به دفتر طراحی بدهکار می­نماید. از آن پس ارائه هرگونه خدمات مهندسی بعدی به ملک مزبور مستلزم ارائه تسویه حساب با دفتر طراحی یا توافقنامه فسخ قرارداد بوده و تا زمانی که قرارداد طراحی قبلی تعیین تکلیف نگردد، ملک مشمول دریافت خدمات مهندسی دیگری نخواهد گردید.

 

درصورت عدم توافق طراح و کارفرما در خلال طراحی، تکلیف کار لحاظ شده به حساب طراح چه می­شود؟

چنانچه به هر دلیلی ادامه کار طراحی در ساختمان میسر نباشد، مالک و مهندس طراح طی امضاء توافقنامه­ای در سازمان نظام مهندسی مبنی بر موافقت بر خاتمه همکاری و انجام تسویه حساب کامل، قرارداد فیمابین را فسخ نموده و بلافاصله ساختمان مزبور از کارهای مهندس طراح خارج می­گردد.

 

صف اولیه ارجاع نظارت چگونه تشکیل شده است؟

ابتدا کارکرد ریالی سالهای 94 و 95 مهندسین عضو محاسبه از تقسیم رقم حاصل بر عددی که بیانگر نسبت ظرفیتی عضو می باشد (اعداد 1، 1/5 و 2 به ترتیب برای پایه­ های سه، دو و یک-این اعداد از تقسیم ظرفیت هر پایه به 8000 بدست آمده است) شاخص ارجاع کار هر عضو محاسبه گردیده است. پس از آن صف اولیه مهندسین متقاضی ارجاع کار از مرتب سازی فهرست آن اعضاء به ترتیب صعودی شاخص محاسبه شده تشکیل داده شده است. بدینسان ضمن لحاظ داشتن تفاوت ظرفیتی اعضاء، میزان درآمد مکتسبه ایشان ملاک عمل در ارجاع کار قرار می­گیرد که معیاری نزدیک به عدالت و انصاف می­باشد.

 

ارجاع کار به شرکتهای حقوقی بر چه اساسی صورت می­پذیرد؟

در تعیین شاخص ارجاع کار شرکتها در هر رشته، عدد نسبت ظرفیتی از تقسیم مجموع ظرفیت اعضاء شرکت در همان رشته با اعمال ضرائب مربوطه به ظرفیت یک مهندس پایه سه(8000 متر مربع) بدست می­آید که نسبت به اعضاء حقیقی عددی به مراتب بزرگتر خواهد بود. پس از آن تمامی شرکت­های حقوقی در کنار سایر اشخاص حقیقی در یک صف قرار می­گیرند، لیکن به منظور ایجاد زمینه رقابت منصفانه در جذب کار نظارتی، مطابق مصوبه هیأت مدیره از ارجاع کارهای با متراژ کمتر از 1500 مترمربع به شرکت ها خودداری به عمل می­آید و در مقابل برای ارجاع کارهای با متراژ بالای 4000 متر مربع، شرکت های حقوقی در مقایسه با اعضاء حقیقی در اولویت ارجاع کار قرار می­گیرند.

 

اعضاء جدیدالورود چگونه در نوبت ارجاع کار قرار می­گیرند؟

در زمان اعلام تمایل به نظارت عضوی که سابقه نظارتی برای ایشان در سامانه ثبت نشده است، شاخص ارجاع نظارت کلیه اعضاء هم رشته و هم پایه وی از صف ارجاع نظارت استخراج شده و شاخصی معادل عضو مستقر در 80 درصد طول صف به حساب نفر جدیدالورود لحاظ می­گردد. بدین ترتیب عضو جدید در مکانی از صف در انتظار ارجاع کار قرار خواهد گرفت.

 

اعضایی که صرفاً به ارائه خدمات مهندسی در چارچوب سازمان نظام مهندسی اشتغال داشته و فاقد شغل دیگری می باشند چگونه از مزایای قانونی خود در این روش ارجاع کار بهره­مند می­گردند؟

مطابق قانون مهندسینی که فقط به حرفه مهندسی در چارچوب خدمات سازمان نظام مهندسی اشتغال داشته و مشمول افزایش ظرفیت تشخیص داده شوند، از عدد نسبت ظرفیتی بالاتری برخوردار شده و شاخص محاسباتی جهت ایشان در قیاس با سایر اعضاء هم پایه کوچکتر خواهد بود. بنابراین، در ارجاع کار به مهندسینی که صرفاً در چارچوب خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت می­نمایند نیز توجهات ویژه قانونی معطوف گردیده است.

 

تعداد کارهای نظارتی چگونه محاسبه می­گردد؟

بر اساس نامه شماره 65219/400 مورخ 1395/12/18 وزارت محترم راه وشهر سازی، هر دو کار با متراژ کمتر 400 متر مربع یک کار شمرده می شود. از سویی به سبب ناهمواری صف اولیه و با تصویب هیأت مدیره مقرر گردیده است که تا اطلاع ثانوی کارهای ارجاع شده به هر عضو حقیقی در یک فصل به سه کار محدود گردد.

 

چرا عدم تمدید کارهای نظارتی مشمول جریمه در صف ارجاع کار می گردد؟

با توجه به مشکلات انتخاب ناظر جدید جهت ادامه کارهای نیمه تمام و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات در اجرای پروژه­ ها، با تصویب هیأت مدیره، امتناع نظار از تمدید قرارداد تا پایان کار مشمول درج کارکرد مجازی به حساب ناظر مربوطه و انتقال به الویت های پایین تر در صف ارجاع نظارت می­گردد.

 

تشکیل صف بر اساس کارکرد اعضاء بر چه مبنایی صورت پذیرفته است؟

مطابق بند 5 نظام نامه اولویت بندی ارجاع کار، مصوب جلسه 161 مورخ 1391/12/23 شورای مرکزی، ارجاع کار به تشخیص هیأت مدیره می تواند به یکی از طرق “انتخاب اتفاقی” و “ظرفیت باقیمانده” صورت پذیرد. با توجه به تعرفه نظارتی متفاوت رده ­های ساختمانی، هیأت مدیره با هدف رعایت عدالت و انصاف در ارجاع کارهای نظارتی و انتفاع مالی اعضاء، شیوه پیشنهادی دوم را با اعمال اصلاحاتی پیاده سازی نموده است.

 

چرا کارکرد طراحی نیز در اولویت ارجاع نظارت لحاظ شده است؟

بند 4-3 نظام نامه اولویت بندی ارجاع کار، مصوب جلسه 161 مورخ 1391/12/23 شورای مرکزی اشعار میدارد: “با توجه به این که وفق بندهای 3-3 و 14-1-1 مبحث دوم، ظرفیت فرد (اعم از زیربنا و تعداد کار همزمان) در زمینه طراحی و نظارت یا تواماً، به صورت یک عدد ثابت می باشد، در سیستم اتوماسیون، باید عملیات ثبت کلیه خدمات مهندسی که در چارچوب مقررات ملی ساختمان ارائه می شود (از جمله طراحی)، در ظرفیت مهندسین لحاظ گردد”. بنابراین در محاسبه شاخص و تشکیل صف ارجاع کار، هرگونه کارکرد ریالی مهندسین از محل خدمات مهندسی، اعم از طراحی، نظارت و غیره مشارکت داده می­شود.