-مقرر شد مطابق تبصره یک ماده 6 قانون شرایط زیر جهت مصادیق اقامت در استان یکی از شرایط در نظر گرفته شود.

الف) ارائه سند مالکیت       ب) ارائه اجاره نامه         ج) استشهاد محلی        د)ارائه بیمه پردازی

-در مورد قراردادهای تمدیدی مقرر شد :

الف) در زمان تمدید قرارداد بر اساس مانده پیشرفت فیزیکی در ظرفیت لحاظ شود.

ب) در صورت تغییر ناظر پیشرفت فیزیکی باید به تایید کمیته نظارت برسد.

ج) در صورتی که بر اساس درخواست سازمان ناظر از ادامه کار امتناع ورزد طبق ماده 13 شیوه نامه ارجاع نظارت با آنها اقدام می شود.

– مقرر شد جهت تهیه طرح پیشنهادی استفاده از روش های نوین در صنعت ساختمان فراخوانی در سایت سازمان زده شود و از کسانی که علاقمند در ارائه مقالات مرتبط هستند شناسائی و مقالات برگزیده مورد تشویق قرار گیرد.

– مقرر شد جهت پیگیری موضوعات مربوط به استاندارد سازی مصالح آقای مهندس صحرانورد با همکاری آقای مهندس زارعی اقدام نمایند.

– در راستای اجرائی شدن مصوبات مربوط به گروههای تخصصی مقرر شد آقای مهندس غریب زاده به عنوان نماینده در گروه مکانیک و آقای مهندس سیه بازی به عنوان نماینده در گروه سازه و آقای مهندس نصیری به عنوان نماینده در گروه معماری و آقای مهندس پوربهی به عنوان نماینده در گروه تخصصی برق پیگیری موارد مصوب را به عهده بگیرند.

– با نگرش به نامه آقای مظاهریان موضوع نامه شماره 8250/400مورخ 95/2/28 به آقای دکتر ترکان مقرر شد جهت جلوگیری از وقفه در ارجاع کار مالکین برابر بند 4-5 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) موقتاً از مهندسین پایه 3 در موارد کنترلی استفاده گردد تا نسبت به جایگزینی آنها اقدامات لازم به عمل آید.

– با نگرش به گزارش سرپرست دفتر نمایندگی اهرم در خصوص حادثه پیش آمده برای مهندس ناظر در آن شهر مقرر شد وکیل سازمان بررسی و پیگیری لازم را در این خصوص انجام دهد.

– مقرر شد چنانچه ناظران عمران و معماری کلیه مسئولیت نظارت ساختمان را بر عهده گیرند با رعایت اولویت با مهندس عمران مقرر شد ضریب 1.9 برای کسر سهمیه نظارت برای آنها در نظر گرفته شود.

– مقرر شد در تمدید قراردادها، پرداخت ناظرین یک مرحله بعد از تمدید قرارداد (پنجاه درصد) و مابقی در هنگام پایانکار و یا 6 ماه بعد از قرارداد پرداخت شود.

– مقرر شد یک تیم کارشناس اقتصادی جهت بررسی وضعیت زمین های سازمان تشکیل شود.

– مقرر شد شرکت های حقوقی جهت پروژه های تحت نظارت خود متناسب با هر رشته نظارتی، نفر یا نفراتی متناسب با ظرفیت معرفی نمایند.

– مقرر شد از سال 96 در شهرها ساختمانهایی که تحت نظارت سازمان عملیات ساخت و ساز آنها صورت نگرفته است، نظارت گاز نیز انجام نگیرد.

– پیرو مصوبه بند 1 صورتجلسه شماره 78 هیئت مدیره موضوع مکانیزه شدن کنترل نقشه ها مقرر شد هزینه حق الزحمه مهندس کنترل کننده نقشه بر اساس درصدی از متراژ و تعرفه خدمات سازمان پرداخت شود که قرار شد جزئیات آن جهت اجرایی شدن بررسی و پس از بررسی کمیته ای متشکل از آقایان مهندس زارعی،مهندس سیه بازی و مهندس غریب زاده نسبت به آن اقدام شود. گفتنی است روش یاد شده جایگزین پرداخت حق الزحمه به صورت ساعتی خواهد گردید.

– پیرو درخواست مسئول نمایندگی خورموج در خصوص کمبود ناظرین برق و مکانیک و پر شدن 8 کار ،مقرر شد مطابق صورتجلسه مورخ 94/2/12 هیئت 4 نفره استان، با نظر ریاست سازمان نسبت به آزاد سازی 20 درصد ظرفیت اشتغال ناظرین و 50 درصد ظرفیت ناظرین مناطق محروم اقدام گردد.

– مقرر شد بند 4 آیین نامه تخفیفات به شرح زیر اصلاح و در ویرایش جدید اعمال گردد:

در صورت موافقت کتبی ناظر مبنی بر ارائه تخفیف ساختمان اشخاص موضوع ماده فوق، ساختمان تا متراژ 200مترمربع با درج در کارکرد مهندس ناظر ،مالک از پرداخت حق نظارت مورد توافق نیز معاف می باشد.

-مقرر شد برای خدمات مهندسی در ساختمانهای زیر 50 متر مربع،تعرفه آن به میزان متراژ محاسبه گرددو جزء تعداد کار مهندسان محسوب نگرددو همچنین اولویت نظارت را تغییر ندهد.

-مقرر شد برای ساختمانهای هفت طبقه و بیشتر و یا متراژ بیشتر از 5000متر مربع با هر تعداد طبقه جهت تائید نقشه حداقل 2 نفر به انتخاب اعضای کمیته تخصصی در کمیسیون تائید نقشه حضور پیدا کنند.

-پیرو نامه شماره 3348/د/ش مورخ 95/11/6شورای مرکزی در خصوص معرفی یکی از اعضای شورای انتظامی جهت شورای انتظامی هم ارز ، مقرر شد آقای قاضی آرامی معرفی گردد.

-مقرر شد برای کسانی که عضو سازمان نباشند پس از قبولی در آزمون ورودی مبلغ یکصدو هشتاد هزارتومان به عنوان ورودی پرداخت نمایند.

-در پی نامه رئیس گروه تخصصی برق با توجه به انصراف آقای مهندس ابراهیم حیدری،آقای مهدی سرخوش به عنوان جایگزین عضو کمیته ارت مورد تائید قرار گرفت.

-مقرر شد آقای مهندس سیه بازی رابط شهر اهرم و آقای مهندس نصیری رابط برازجان و آقای مهندس صحرانورد رابط جم و آقای مهندس غریب زاده رابط شهر خورموج و دکتر ماهینی رابط شهر کنگان و دیر و آقای مهندس لیراوی رابط گناوه و دیلم و آقای مهندس کرمپور دشتی رابط عالی شهر و عسلویه جهت انتقال پیشنهادات و بررسی موضوعات مطروحه به هیئت مدیره باشند.

-در پی نامه آقای احمدی مسئول دفتر نمایندگی گناوه به شماره 953/5/10732مورخ 95/11/30و همچنین با نگاهی به صورتجلسه هیئت چهار نفره شماره 16 مورخ 94/2/15مقرر شد افزایش 50 درصدی به ظرفیت اشتغال مطابق بند 14-3-4 به تمام شهرستانها ابلاغ گردد.

-جلسه ای با حضور شهرداری محترم بوشهر و معاونین شهرداری و هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تشکیل و در خصوص زمین جدید محل احداث ساختمان سازمان و چشم انداز از آن و دیگر مسائل سازمان تبادل نظر گردید و موارد زیر تصویب گردید:

الف-شهرداری مجوز حفاری عبور عرضی از خیابان توحید جهت برق رسانی به ساختمان اداری سازمان را صادر و مقرر شد سازمان نسبت به حفاری و سپس ترمیم آن به نحوی که سرعت گیر بر روی آن احداث شود اقدام نماید.

ب- به لحاظ خدمات عمومی جناب آقای میگلی نژاد در سطح شهر بوشهر مقرر شد ایشان بعنوان عضو افتخاری سازمان نظام مهندسی انتخاب گردد.

-بمنظور ساماندهی و نظارت بیشتر بر عملکرد دفاتر طراحی مقرر شد بر اساس ماده 4 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از اوایل سال 1396 دستور تهیه نقشه های ساختمانی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی به دفاتر ارجاع و قرارداد مربوطه در محل سازمان منعقد گردد.

-به منظور تشکیل صف اولیه ارجاع نظارت در نرم افزار اتوماسیون نماسان مقرر گردید بر اساس آمار کارکرد اعضاء در سالهای 94 و 95 عمل گردد.بر اساس قیمت های واقعی کارکرد ها به ریال تبدیل گردید و از این پس اولویت ارجاع نظارت بر اساس کارکرد ریالی اعضاء انجام پذیرد.

-پیرو درخواست گروه تخصصی برق با جایگزینی آقای مهندس صادق احمدی به جای خانم مهندس ایده کمالی موافقت گردید.

-مقرر شد مهلت درخواست اعلام تمایل نظارت برای سال 96 از 95/12/15 تا پایان فروردین 96 به شرح زیر صورت پذیرد.

الف: اشخاص حقیقی به غیر از اولویت اول می توانند اولویت دوم کاری داشته باشند که ارجاع کار به اولویت دوم در صورت تکمیل ظرفیت افراد بومی شهرستانها صورت خواهد گرفت .گفتنی است تعیین اولویت اول منوط به تائید دفتر نمایندگی شهرستان مربوطه می باشد.

ب: شرکتهای حقوقی مجاز هستند به غیر از بوشهر در دو شهرستان اعلام تمایل در زمینه نظارت نمایند .ضمناً ارجاع کار بالاتر از 5000 مترمربع با اولویت ارجاع کار به شرکتهای حقوقی باشد.

-مقرر گردید برای نقشه هایی که همه تائیدهای لازم را از کمیسیونهای کنترل نقشه اخذ نموده اند با پرداخت 5 درصد سهم سازمان نسبت به ثبت نقشه جهت کسر از ظرفیت دفاتر و شرکتها اقدام شود ، بنابراین مصوبه ثبت و کسر سهمیه قراردادهای طراحی منوط به عقد قرارداد نظارتی نخواهد بود.

-با توجه به نیاز سازمان به تائید نقشه های معماری و نظارت ساختمانهای گروه «د» و کمبود مهندس معمار در این گروه ساختمانی مقرر گردید برابر با بند 4 مصوبه هیئت چهار نفره مورخ 87/04/3، 50 درصد افزایش ظرفیت برای مهندسان ارشد معماری که غیر از شیوه نامه مبحث دوم شاغل تمام وقت نباشند در نظر گرفته شود.گفتنی است این ظرفیت صرفاً جهت استفاده در ساختمانهای گروه «د» می باشد.

-برابر مواد 4و2-7 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و با هدف نظارت سازمان به حسن انجام خدمات مهندسی مقرر گردید از ابتدای خرداد ماه سال 96 فرآیند انعقاد قراردادهای تیپ طراحی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان به شرح زیر تعیین گردد:

الف)مراجعه مالک با در دست داشتن دستور تهیه نقشه از شهرداری

ب)معرفی کلیه دفاتر و شرکت های صاحب صلاحیت و ظرفیت متناسب با دستور تهیه نقشه به مالک توسط سازمان

پ)انتخاب دفتر یا شرکت حقوقی در کلیه رشته ها برای انعقاد قرارداد توسط مالک

ت)شروع قرارداد با دفاتری که دارای صلاحیت و ظرفیت در رشته های سازه یا معماری هستند

ث) اختیار مالک به قرارداد مستقیم با دفتر در کلیه رشته ها یا دادن وکالت به دفتر موضوع بند ت

ج) بررسی نقشه ها در کمیسیون های سازمان منوط به عقد قرارداد حداقل 30 روز زودتر می باشد.

تبصره: در شرایط خاص با بررسی توسط کمیسیون و با حضور طراح تصمیم گیری می شود.

چ) کنترل تعداد کار با توجه به تاریخ شروع و انتهای قرارداد طراحی(زمان ثبت ظرفیت) انجام می شود.

-در پی نامه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور(شورای مرکزی) به شماره 3668/د/ش م مورخ 95/12/3 مقرر شد نه درصد(9%) به هزینه خدمات نظام مهندسی در سال 96 اضافه گردد.

-در راستای الکترونیکی شدن ارسال و ثبت نقشه ها به سازمان مقرر شد از تاریخ 96/2/1 کلیه نقشه ها به صورت الکترونیکی ارسال گردد.

-جهت پایش عملکرد سامانه شهر گناوه به عنوان پایلوت در طی بازه یک ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت

-در پی نامه شماره 955/3/10012 مورخ 95/11/27 بازرسان سازمان و بررسی صورت گرفته در خصوص کارکرد مهندسین در سال 95 باتوجه به افزایش کارکرد بیش از ظرفیت برخی از مهندسان مقرر شد طی نامه ای از سوی سازمان توضیح لازم در خصوص این اقدام از آنها خواسته شود و سپس گزارش آن به هیئت مدیره جهت تصمیم گیری نهائی ارسال گردد.

-نامه آقای فرج اله رجبی (رئیس سازمان نظام مهندسی کشور) با شماره 3841/د/ش م مورخ 95/12/18با موضوع حفاظت ساختمانها در مقابل حریق خوانده شد و مقرر شد جهت رعایت مفاد آن به گروه های تخصصی ارجاع شود.

-نامه آقای فرج اله رجبی (رئیس سازمان نظام مهندسی شورای مرکزی ) با شماره 3840/د/ش م مورخ 95/12/18با موضوع افزایش تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی خوانده شد و مقرر شد جهت ابلاغ ارسال گردد.

-در پی نامه دادستان عمومی و انقلاب به مدیرکل اداره استاندارد استان بوشهر با شماره 9034/1395/14735 مورخ 95/12/3 مقرر شد سازمان طی نامه ای به اداره استاندارد آمادگی خود را جهت همکاری اعلام نماید.

-تعرفه آزمون جوشکاران و مجریان تجربی که توسط کمیته تخصصی گاز و گروه تخصصی به تائید رسیده بود مصوب گردید.

-تعرفه بازرسی انشعابات آب و فاضلاب و گاز سال 1396 که در کمیته تخصصی گاز نیز به تائید رسیده بود مصوب گردید.

-مقرر شد کلیه هزینه های خدمات نظام مهندسی و تعرفه ها به میزان 9 درصد افزایش یابد.

-در پی نامه شماره 593/5567 مورخ 96/1/15بیمه کوثر مقرر شد با توجه به افزایش مبلغ دیه، 7 درصد نرخ بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین افزایش یابد.

-در پی نامه آقای حامد مظاهریان معاون وزارت راه و شهرسازی مقرر شد از ابتدای سال 1396 نحوه محاسبه تعداد کار ساختمانهای با حداکثر زیربنای 400 متر مربع با اعمال ضریب نیم در نظر گرفته شود.این ضریب فقط به بخش تعداد کار از ظرفیت اشتغال تعلق می گیرد و قابل اعمال بر مساحت زیر بنا نمی باشد.

-مقرر شد از ابتدای سال 1396 برای ساختمانهای بالای 5000 متر مربع و تا 10000 متر مربع هزینه های خدمات نظام مهندسی با ارائه ضمانت نامه بانکی معتبر و با شرط پذیرش ناظر مربوطه در دو قسط و هر کدام 50 درصد و در ساختمانهای بالای 10000 مترمربع با ارائه ضمانت نامه بانکی معتبر و با شرط پذیرش ناظر مربوطه در سه قسط به ترتیب قسط اول 40 درصد و قسط دوم 30درصد و قسط سوم 30 درصد دریافت گردد.

-در پی نامه آقای محسنی پور با شماره ن/1065/95 مورخ 95/12/14 با موضوع اعلام هزینه واقعی قرارداد به اداره دارائی مقرر شد پروژه های خاص که مبلغ قرارداد آنها کمتر از تعرفه مصوب نظام مهندسی است جداگانه و برابر قرارداد به سازمان امور اقتصاد و دارائی اعلام گردد.

-جهت ترغیب مهندسین به پرداخت حق عضویت معوقه مقرر شد از کسانیکه تا پایان خردادماه سال جاری نسبت به تسویه حساب اقدام نمایند، تنها حق عضویت سال های 95 و 96 اخذ شود و در صورتیکه بعد از خردادماه نسبت به پرداخت حق عضویت اقدام نمایند، حق عضویت سال های 94، 95 و 96 اخذ گردد.

-مقرر گردید برای مهندسین شاغل در شهرداری ها که مجوز نظارت در شهر خود را ندارند، امکان انتخاب اولویت اول نظارت در شهرهای همجوار فراهم گردد.

-مقرر شد برای مهندسین قبول شده در آزمون نظام مهندسی در سال 96 دوره کارآموزی الزامی گردد و فرصت گذراندن دوره شش ماهه اعلام گردد و برای مهندسینی که در سال 95 پروانه اشتغال بکار را گرفته اند فرصت داده شود که تا پایان سال 96 نسبت به گذراندن دوره کارآموزی اقدام نمایند.