به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، در ادامه برگزاری جلسات هیئت مدیره سازمان با نمایندگان حوزه های مختلف استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ، جلسه ای با سرکار خانم سکینه الماسی، نماینده مردم کنگان، جم و عسلویه در همین راستا برگزار شد.

IMG_9939

در ابتدای این جلسه، مهندس احمد زارعی رئیس سازمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی به تشریح جایگاه نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگترین تشکل حرفه ای و تخصصی در کشور پرداخت.

وی هدف از برگزاری این جلسه را تقویت ارتباط موثر با نمایندگان استان در راستای حفظ منافع مردم دانست و افزود: موضوعی که در حال حاضر برای ما دارای اهمیت می باشد، موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی است.

وی با اشاره به فرآیند طی شده این قانون در کمیسیون عمران مجلس گفت: انتظار می رود موضوع قانون نظام مهندسی ساختمان که ارتباط مسقیمی با حفظ منافع کشور دارد مورد توجه بسزایی قرار گیرد. اعتقاد ما بر این است که قوانین صنعت ساختمان به عنوان یک صنعت پیشرو در اقتصاد و سرمایه گذاری کشور می بایست با دقت نظر بیشتر و بررسی متخصصانه تری انجام شود.

 IMG_9940

لزوم حفظ استقلال نظام مهندسی ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با بیان این نکته که قانون تصویب شده نظام مهندسی مربوط به سال 1374 می باشد اظهار داشت: نظام مهندسی های کشور به عنوان ارگانی که مستقیماً با این قوانین برخورد داشته است و کمبودها و کاستی های این قانون را بطور ملموس متوجه می شوند، میتوانند برای نمایندگان مجلس بازوی مشورتی خوبی در این زمینه باشند.

وی عنوان نمود: اولین بحثی که در اصلاح این قانون می بایست مورد توجه قرار گیرد، موضوع استقلال سازمان نظام مهندسی توام با شفافیت و پاسخگویی است که این استقلال می بایست هم از دولت و هم از شهرداری ها باشد.

وی با اشاره به ماده 2 قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: ما در اجرای ماده 2 در کل کشور دارای مشکلات زیادی هستیم. علی رغم تاکیدات زیادی که در این ماده در خصوص شهرسازی شده است، متاسفانه درحال حاضر شاهد شهرفروشی و مشکلات اینچنینی هستیم. همچنین علی رغم تبصره موجود در ماده 4 این قانون که به اجرایی شدن کل قوانین ظرف مدت 10 سال اشاره میکند، متاسفانه هنوز موفق به اجرای آن بطورکامل در استان از جمله دو حوزه از حوزه های انتخابی سرکارعالی، دیر و عسلویه نشده ایم.

مهندس زارعی با تاکید به لزوم اجرای این قانون در سراسر کشور، به بیان مشکلات موجود در شهرستان های دیر و عسلویه و عدم همکاری مسئولین مربوطه در این خصوص پرداخت.

وی افزود: ما هیچ عامل بازدارنده ای برای شهرداری ها و شوراهای شهری که قانون را زیر پا می گذارند نداریم و این موضوع به سلیقگی عمل کردن این دستگاه ها کمک میکند و قطعاً در اصلاح قانون به عوامل بازدارندگی تخطی از قانون باید توجه جدی بشود.

وی اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان ما در کمربند زلزله و احتمال وقوع همچین پیشامدهایی، امر پیشگیری و رعایت مقررات ملی ساختمان و مقاوم سازی ساختمان ها بسیار ضروری است.

IMG_9940

وی افزود: این مسئولیت، یک مسئولیت وجدانی و قانونی است که ما را در برابر حفظ جان و مال مردم مسئول می دارد و مهندسین ما نیز در زمینه طراحی ها و نظارت ها دارای مسئولیت بسزایی هستند که با انجام اصولی و فنی ساخت و سازها می بایست موجبات حفظ ایمنی مردم استان را فراهم نمایند.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن ارسال نقشه ها عنوان نمود: ضمن حضور مستمر مهندسین کمیسیون های نقشه در مرکز و دفاتر نمایندگی بصورت روزانه، در هیئت مدیره مصوب شده است که جهت کنترل هرچه بهتر زمان ، ارسال نقشه ها بصورت الکترونیکی صورت پذیرد. لازم به ذکر است که تاخیر موجود در نقشه ها بدلیل وجود اشکالات و ایراداتی است که توسط مهندسین ما به دفاتر جهت اصلاح آن ابلاغ می گردد و این تاخیر متوجه بررسی نقشه توسط مهندسین ما نیست.

مهندس زارعی در خصوص استفاده از مهندسین غیرشاغل، فعالسازی کمیته نظارت مضاعف در شهرستان ها و تقویت موضوع نظارت بر ساخت و سازها، ضرورت نظارت قانونمند مهندسین به دلیل مسئولیت مادام العمر آن، وجود مراجع انتظامی و کنترلی در سازمان، اقساطی کردن هزینه ساخت و سازها در جم، و… نیز مطالبی عنوان نمود.

در ادامه اعضای هیئت مدیره سازمان نیز به بیان موضوعاتی از قبیل توزیع عادلانه دستور نقشه ها بین دفاتر طراحی، لزوم وجود نظام مهندسی در شهرستان ها، ضرورت اجرای قوانین صنعت ساختمان، نحوه انتخاب ناظر توسط مالکین، نحوه برگزاری مجامع عمومی و … پرداختند.

IMG_9967

باور قلبی ما لزوم وجود نظام مهندسی در شهرستانهاست

سپس خانم سکینه الماسی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی و اظهار امیدواری در راستای لزوم همکاری های لازم در زمینه های مختلف گفت: باور قلبی من، لزوم وجود نظام مهندسی در شهرستان هاست و در صورت مطرح شدن این موضوع بدون شک از طرح دفاع خواهم نمود.

وی ضمن اظهار خرسندی از عملکرد هیئت مدیره در زمینه کنترل نظارت مضاعف، خواستار موضوعاتی از جمله در نظر گرفتن توان مالی مردم، ساماندهی تایید نقشه ها در شهرستان جم، استفاده از ناظرین غیرشاغل، استفاده از کارگران ماهر ایرانی و … شد.

وی با اشاره به زلزله در شهر شنبه اظهار داشت: در بازدید از شنبه مشاهده شد ساختمان هایی که با رعایت اصول فنی ساخت و ساز ساخته شده بودند آسیب جدی ندیده اما ساختمان های بدون نظارت فنی کاملاً تخریب شده بودند.

خانم الماسی افزود: همه به وجود نظام مهندسی و اینگونه نظارت ها اعتقاد دارند و بدون شک ما در آینده متوجه خواهیم شد که وجود همین نظارت ها چه کمک هایی به ما کرده است.

نماینده حوزه انتخابیه جنوب استان در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار برقراری این تعاملات و همکاری و همفکری در راستای خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم استان شد.