به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، اعضای هیئت مدیره این سازمان با دکتر شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این جلسه ابتدا مهندس احمد زارعی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، با اشاره به تعداد دفاتر نمایندگی در استان، نگاه سازمان را نگاهی خدماتی و بدون چشمداشت مادی عنوان نمود.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی با اعتقاد به ارتباطات متقابل مردم و سازمان تمایل دارد ارتباط خود را با نمایندگان مجلس حفظ نماید.

وی ساخت و سازهای استان را با روند نزولی تشریح کرد و عنوان نمود: با این وجود سعی مان این بوده است که دفاتر نمایندگی در شهرستان ها را علی رغم هزینه های زیاد و بیلان منفی، فعال نگه داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی هدف از این دیدار را موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی عنوان نمود و افزود: جنابعالی با توجه به تحصیلات، سوابق حرفه ای و جایگاه تان در کمیسیون تخصصی مربوطه میتوانید بیشترین تاثیرات را در این زمینه داشته باشید. لذا امید می رود شما به عنوان فردی متخصص و آشنا به این تشکل حرفه ای، در مراحل اصلاح و تغییر قانونی که مربوط به بیست سال پیش بوده و نواقص و مشکلات آن به طور ملموسی قابل درک میباشد، اثرگذار باشید.

مهندس زارعی گفت: با توجه به این امر که صنعت ساخت و ساز مهمترین سرمایه گذاری کشور به حساب می آید، تغییر این قانون ، مصلحت ملی و حائز اهمیت خواهد بود.

IMG_9922

 

مشکلات شهرسازی کشور

وی در خصوص مسائل و مشکلات شهرسازی کشور بیان نمود ، علی الاصول شهرسازی باید فراهم کننده بستر ساخت و ساز کشور باشد ولی متاسفانه موضوعات شهرسازی در استانها فاقد متولی کارآمد می باشند و شاهد این هستیم که تصمیمات کمیسیونهای ماده ۵  و100در بسیاری موارد باعث فروش شهر می شود که این امر، موجبات آسیب های جدی به ساخت و ساز شهری می گردد.

وی ادامه داد: در مسیر رعایت قانون باید به سمت و سویی برویم که استقلال سازمان های نظام مهندسی حفظ شود. و ضمن وجود این استقلال می بایست  دارای عملکرد شفاف ، مسئولیت پذیر وپاسخگو باشد.

وی با گلایه از سلیقه ای شدن تصمیمات شوراها در رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: شوراهای شهر  براحتی برای خود مصوب می کنند که بخش هایی از این قوانین را حذف کنند، تغییر دهند و یا انجام ندهند.

وی همچنین به مواردی در پیشنهاد اصلاح قانون از جمله همزمان بودن انتخابات بازرسان با انتخابات هیئت مدیره، نحوه برگزاری مجامع عمومی،  تجمیع خدمات مهندسی، اولویت دادن به مهندسین غیر شاغل در ارجاع خدمات مهندسی و … اشاره نمود.

در ادامه اعضای هیئت مدیره و مسئول دفتر نمایندگی خورموج نیز مواردی را از قبیل لزوم نظارت نظام مهندسی در ساخت و سازها، عدم وجود زیرساخت های کافی در شهرداری برای اخذ مسئولیت های نظام مهندسی در قانون جدید و … خاطرنشان کردند.

 

IMG_9932

ضمانت اجرایی برای قوانین وجود نخواهد داشت مگر با رعایت اخلاق حرفه ای و یک عزم همگانی

سپس دکتر شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور خود به عنوان معاون نظام مهندسی در وزارت مسکن و شهرسازی در سال ۷۴ اظهار داشت: ارتباط من با این سازمان قدیمی و صمیمی است. و بنده زمانیکه هنوز این قانون تصویب نشده بود عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران بودو پس از آن مسئول برگزاری انتخابات هیئت مدیره بودم. لذا با این تشکل آشنا بوده و دغدغه های اعضا را درک می نمایم.

وی افزود: قانونی که در سال ۷۴ در مجلس تصویب نمودیم، با بررسی خیلی زیاد انجام شد. به عقیده اینجانب اجرایی نشدن آن بطور کامل دلایل مختلفی از جمله مقاومت شهرداری ها بدلیل محدود شدن شان و همچنین تفکر دولت و دستگاه های اجرایی بدلیل وجود سازمان های مدیریتی و معاونتهای فنی و اجرایی و … در بدنه خودشان بود. عملکرد ضعیف بعضی از سازمان ها در دوره های مختلف در کشور نیز عاملی بازدارنده در این مسیر بود.

وی روند بازنگری این قانون در مجلس را اینگونه عنوان کرد: طرحی توسط اعضای مجلس نوشته شد و فوریت آن طرح به تصویب رسید. قرار شد دولت نیز لایحه ای ارائه دهد که این لایحه با طرح موجود تلفیق شده و توسط کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون دولت لایحه ای را ارئه نکرده است.

وی با اشاره به سخنان مهندس زارعی اظهار داشت: شهرسازی به عنوان مقوله ای فراموش شده در کشور تلقی می شود. و این معضل هم بدلیل تجمیع وزارت های راه و مسکن بوجود آمد که با توجه به گستردگی موضوعات راه و ترابری معمولاً موضوعات شهرسازی تحت الشعاع قرار میگیرند.

وی اشاره نمود: می بایست تمام ساخت و سازهای کشور را اعم از ساخت و سازهایی که از محل بودجه عمومی دولت تامین اعتبار می شوند و همچنین آنهایی که از منابع خصوصی احداث میشود زیر چتر این قانون بیاید و این قانون بتواند بر تمامی موارد آن از طراحی گرفته تا نظارت تسلط یابد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان افزود: ضمانت اجرایی برای بهترین قوانین وجود نخواهد داشت مگر اینکه یک اخلاق حرفه ای و یک عزم همگانی برای اجرای قانون وجود داشته باشد. لذا ما مهندسین می بایست به عنوان اولین نفر به قداست این قانون احترام بگذاریم تا بقیه نیز از آن تبعیت کنند.

وی در نهایت جهت پیگیری دقیق تر موضوع بازنگری قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس قول همکاری داد و اظهار امیدواری نمود که قانون جامع تری با ضمانت اجرایی بیشتر به تصویب برسد و موجب تحولات مثبت در صنعت ساختمان کشور شود.

 

دیدار هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی با دکتر شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی