به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، نوزدهمین اجلاس سراسری هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، دکتر حامد مظاهریان معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی، اعضای هیات مدیره 31 استان، روسای شورای انتظامی استان ها، بازرسان هیات مدیره استانها و مسئولین استانی و کشوری در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش در دو روز متوالی برگزار شد.

7 6

دکتر ترکان در این مراسم عنوان نمود: مقررات شهرسازی همانند مقررات ملی محکم و لازم الاجرا نیست. لذا باید با دورکردن سوداگری ها این مقررات را از داد و ستد دور کرد و مقررات شهرسازی را پیاده سازی نمود.

وی ادامه داد: در اعتقادات دینی ما نیز شئونی برای حق شهروندی و همسایگی توصیه هایی شده و باید آنها تبدیل به قانون و لازم الاجرا شوند.

5 1

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به اشاره به خط مشی این سازمان که از سال 92 به تهیه آن اقدام شد گفت: برای اینکه این خط مشی ها به فاز اجرایی برسد کمیته هایی شکل گرفت و 140 برنامه عملیاتی در 17 بند، خط مشی تعیین شد و به استانها ابلاغ شد که در مسیر اجرایی شدن قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دوره های آتی نظام مهندسی بیشتر به دنبال زمینه های جدید، مثل صادرات خدمات فنی و مهندسی باشند.

8

دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی اظهار داشت: در بحث اصلاح قانون همواره موضوع کوتاه کردن دست افراد بدون صلاحیت از فرآیند ساخت و ساز مطرح است و منطقی است که تمام فعالیت های مهندسی باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی عبور کند.

وی تصریح کرد: نظام فنی و اجرایی کشور باید تابع قانون نظام مهندسی باشد و اگر بناست که کار مهندسان توسط خود آنها انجام شود بنگاه های مهندسی هم باید از مجرای قانون و سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند و یکپارچگی فعالیت مهندسی را فراموش کنند.

وی افزود: تمام تلاش ما حفظ حقوق مهندسان و رعایت قانون است و تشکیل کارگروه تدوین آیین نامه کنترل ساختمان در راستای حفظ این حقوق صورت گرفته است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اخلاق حرفه ای و مهندسی پرداخت و گفت: اگر منزلت اجتماعی مهندسان که لازمه توسعه فعالیت های آنان است رعایت نشود توسعه کار امکان پذیر نخواهد بود از این رو جلب اعتماد جامعه به فعالیت این قشر از ضروریات است .

2

دکتر حامد مظاهریان در دومین روز از نوزدهمین اجلاس سراسری هیات عمومی نظام مهندسی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی از گروه های مرجع جامعه به شمار می رود بیان داشت: حساسیت جامعه بر فعالیت این قشر زیاد است و جایگاه آنها بر اساس عملکردشان تعیین می شود اگر نتوانیم اعتماد جامعه و افکار عمومی را جلب کنیم حساسیت ایجاد می شود و برای مشروعیت گروه مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

معاون ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی مهندسان را از گروه های متخصص جامعه و در بین مردم دانست و گفت : آنها با 400 هزار عضو در بین تمامی مجموعه های تخصصی ، مردمی تر هستندو جامعه انتظار دارد در مقابل عملکرد و یا کاستی های احتمالی پاسخگو باشند .

وی به دوره جدید شورای مرکزی نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: دوره پیش رو دوره پرکاری است و جامعه از ما انتظار زیادی دارد که نیاز است با بازنگری ها و برخی اصلاحات رفتار مهندسی را بازسازی کرد و به عنوان نمایندگی جامعه مهندسی، وظیفه سنگینی که بر دوش ماست را به خوبی ایفا کنیم. امروز سازمان نظام مهندسی شاهد چرخه ای جدید در شورای مرکزی است و باید بتواند انتظارات اعضا ، افکار عمومی و مجموعه های ذی ربط را بر آورده سازد .

3 9

در ادامه دومین روز از این اجلاس مهندس مهدی حق بین دبیر شورای مرکزی و دكتر قناعت به ارائه گزارش عملکرد و همچنین تشریح تراز مالی این شورا در سال 94 و بودجه آن در سال 95 پرداختند. سپس سه تن از روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استانها از جمله مهندس احمد زارعی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر به ارائه عملکرد سازمان های خود پرداختند و در پایان این اجلاس قطعنامه نوزدهمین اجلاس سراسری سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور قرائت شد.

14 13

شایان ذکر است که انتخابات اعضای شورای مرکزی نیز یکی دیگر از برنامه های این مراسم بود که مهندس احمد زارعی با جلب اعتماد مهندسین عضو هیئت مدیره استان ها، بیشترین آراء را در رشته شهرسازی کسب نمود و به لیست 64 نفره ی منتخبان شورای مرکزی راه یافت.

11 4
10 12